вівторок, 10 листопада 2015 р.

Уроки

3 клас 

 Тема. Я, моя родина і друзі




 Підтема: Ферма, свійські тварини.
Мета: Ознайомити з лексикою теми. Навчати діалогічного мовлення за темою. Ознайомити учнів і та відпрацювати конструкції these/those are. Виховувати ввічливість у спілкуванні. Лексичний матеріал : нові ЛО : chicks, goat,pig,cow,goose,geese, hen, dog, rabbits, horses, ducks. farmer,farm
Обладнання: Підручник, тематичні малюнки (с. 43—45), робочий зошит, пісня “Animal farm”, перентація “Domestic animals”



 ХІД УРОКУ
 І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
 Greeting 1. Привітання й повідомлення теми та мети уроку.
 Т: Сьогодні ми дізнаємося, які тварини живуть на фермі дідуся Тома, і навчимося називати їх англійською мовою.
Warming up 2. Уведення в іншомовну атмосферу.
 1) Гра «What animal says that?». T: What animal says «bow-wow» ? (Якщо треба, вчитель підказує дітям, що «bow-wow» — це «гав-гав».) What animal says «mew-mew»? What animal says «moo-moo» ? (Якщо учні не знають, як сказати англійською мовою «корова» , вони відповідають українською, а вчитель підказує, що «корова» англійською мовою «cow». Так само й з іншими назвами тварин, яких не можуть назвати учні.) What animal says «chick-chick»? What animal says «oink-oink»? What animal says «cock-a-doodle-doo»? What animal says «hi-ho»? What animal says «quack-quack»? T: Right! Listen to the story about a mother-duck and her children — little ducks. Розповідаючи перший куплет вірша, вчитель пояснює усі незнайомі слова, словоспо¬лучення й речення, а також сам перекладає речення українською мовою. Наступні куплети перекладають учні.
 2) Вірш «Five Little Ducks». Розповідаючи перший куплет вірша, вчитель пояснює всі незнайомі слова, слово¬сполучення й речення, а також сам перекладає речення українською мовою. Учитель може також використати зорову опору — малюнок із зображенням качки й каченят або іграшки.
 FIVE LITTLE DUCKS 
 Five little ducks went swimming one day. 
 Over the pond and far away. 
 Mother-duck said: «quack-quack-quack»,
 But only four little ducks came back. 
 Four little ducks went swimming one day. 
 Over the pond and far away. 
 Mother-duck said: «quack-quack-quack», 
 But only three little ducks came back.
 Three little ducks went swimming one day. 
 Over the pond and far away. 
 Mother-duck said: «quack-quack-quack», 
 But only two little ducks came back. 
 Two little ducks went swimming one day. 
 Over the pond and far away.
 Mother-duck said: «quack-quack-quack»,
 But only one little duck came back. 
 One little duck went swimming one day. 
 Over the pond and far away.
 Mother-duck said: «quack-quack-quack», 
 And her five little ducks came back.
 Учні хором повторюють вірш за вчителем. 

 II. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
 І. Подання лексичного матеріалу. 
1) Усна бесіда за малюнками в підручнику. 
 Т: Today we'll speak about a farm and animals which live on the farm. Look at the pictures on page 43. We can see many animals here. We can see a hen — курку, and her little chicks — маленьких курчат. Point to the hen. What colour is it? Point to the chicks. What colour are they? We can also see a duck — качку. Point to the duck. What colour is it? And next to the duck we can see a goat — козлика. Point to the goat. What colour is it? Next to the goat we can see a pig — свинку. Point to the pig. What colour is it? The pictures below. We can see a cow — корівку. Point to the cow. What colour is it? And who is next? A farmer. A farmer is a man who lives and works on a farm. And next to the farmer we can see a goose — гуся. The English say: «Christmas is coming and the goose is getting fat» because they eat goose at Christmas dinner. Англійці кажуть: «Різдво наближається, а гусак жиріє», оскільки вони їдять гусей на різдвяну вечерю. Point to the goose. What colour is it? We say: one goose, but we say: two geese. «Гуси» англійською мовою — geese. 
 2) Робота в групах з картками. 
         Учитель розподіляє учнів на 2 команди гравців і роздає учням кожної групи картки з малюнками тварин (с. 43). Учитель називає різні слова, серед них — назви тварин на картках. Коли учитель називає тварину, учень із кожної групи, у якого картка із цим словом, повинен якомога швидше її підняти. Роль учителя (ведучого) може виконувати один із учнів. 

Reading 2. Подання діалогу для читання, впр. 1 (с. 43—44).
 1) Етап підготовки до читання. Усна бесіда з учнями за малюнками до тексту. Т: So, Tom is at his grandparents' in the country. His Grandpa is a farmer. He lives and works on the farm. We can see his farm on pages 43—44. What animals can we see? How many cows/goats/horses/hens? What colour are these animals?
 2) Етап читання. Учитель пише на дошці слова: hen, chick, cow, goose, dog, goat, rabbits, horses, ducks. Т: Which of these words occur in the text? Учні про себе читають і відповідають на запитання. Потім читають діалог за ролями.
 3) Етап перевірки розуміння змісту тексту. Т: What animals has Grandfather got on his farm? Does Tom like the animals on the farm? What is the name of Grandfather's favourite hen? Can Tom count the eggs? Учні відповідають на запитання. 
Pronunciation 3. Практикування у вимовлянні звуків. 
 1)Впр. 2(с. 44). Т: Please open your books at page 44. Exercise 2. Let's practise the sounds. 
 2) Закріплення правил читання літер і буквосполучень. 
    Учитель розподіляє учнів на три групи й пише на дошці слова: carpet, floor, mouse, horse, armchair, sport, house, farm, car, count, four, park, round, garden, brown, cow, short, door. Завдання першої групи — виписати слова з дифтонгом [аи], другої — зі звуком [а:], третьої — зі звуком [з:].
 Grammar 4. Подання граматичної конструкції these/those are.... 
 1) Усна бесіда. Т (указуючи на олівець): Look! This is a pencil. (Бере два-три олівці.) These are pencils. Коли предмет один, ми кажемо this is... . Коли предметів декілька — these are... . Наприклад: This is a chick.— Це курча. These are chicks.— Це курчата. Now look there! (Учитель показує на дерево за вікном.) That is a tree. — То — дерево. (Учитель широким жестом показує на дерева за вікном.) Those are trees.— То — дерева. 
Т: Are there any examples of this/that/these/those in the dialogue on pages 43—44? Учні знаходять речення із вказівними займенниками у діалозі. 
 2) Відпрацювання конструкції these/those are на матеріалі тексту «On Grandpa's Farm» (с. 45). а) Етап підготовки до читання.  
       Усна бесіда з учнями за малюнками до тексту. Т: What animals can we see? What animals have these colours: white/ black/ brown/pink/ red/grey/yellow? 
б) Етап читання. Учитель пише на дошці слова: hen, chick, cow, goose, dog, goat, rabbits, horses, ducks. T: Which of these words occur in the text? Учні про себе читають текст і відповідають на запитання. Потім читають текст уголос ланцюжком. 
в) Етап перевірки розуміння змісту тексту. 
Т: Про які тварини, що в тексті, ми можемо сказати «these are»? «those are»? Чому? 
Playtime 5. Вірш «Counting rhyme», впр. З (с. 45). Учитель пояснює незнайомі слова та речення. Учні хором повторюють вірш за вчителем; потім вірш по черзі читають три-чотири учні.
 Check on Homework 6. Перевірка домашнього завдання. Для перевірки письмового завдання (опис кімнати за планом) учитель збирає зошити наприкінці уроку. 

 ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ 1. Домашнє завдання. Розповідати текст «On Grandpa's Farm» з опорою на малюнки в підручнику (с. 45). 
 Summarizing 2. Підведення підсумків уроку. 
Гра «Animals». Учні розподіляються на дві команди. Гравці по черзі називають тварин. Виграє та команда, гравці якої назвали більше тварин. 

 5 клас 


 Topic : Hobby 

 Objectives: - to enrich pupils` knowledge about the activities in free time; - to practice their skills in analytical reading and writing; - to practice vocabulary on the topic; - to practice the structures be fond of, be interested in, like doing something; - to teach listening skills; - to revise grammar tense forms; - to develop pupils` creative thinking; - to develop pupils` communication skills. 

Equipment: - a tape-recorder with a text and a song; - handouts with tasks; - pictures; Teaching techniques: - warming-up; - crossing group activity; - role- play; - evaluation; - elicitation; - loop-input; - brainstorming; - wordsearch. 



PROCEDURE 

I. Introduction. 1. Greeting. - Good morning, boys and girls! Glad to see you! How are you? (Fine, super, so-so, not bad, OK). I see you look great. Are you ready to start the lesson? 
2. Warming-up. - Are there any butterflies now? - Why? (it`s cold). - What season is it now? - What month is it now? - What`s the weather like? - What do children like doing in winter? (playing snowballs, making a snowman, sledging, skiing, skating, playing hockey). 

II. Main part. 
1. Practicing vocabulary. - It`s rather cold today. When the weather is cold and bad I prefer staying at home. And what about you? What can you do at home in your free time? (play computer games, watch TV, read books, knit, sew, paint, draw). - You are right. But you are very active persons, I think. That`s why when the weather is fine you take a ball and play. What games can you play? (basketball, volleyball, football, tennis, ball). - In summer we always go to the seaside or to the river. What can we do there? (swim, bathe, go fishing, lie in the sun (sunbathe). - You are very sporty. What do you like to do? (ride a bike, rollerskate, ride a horse). - So, can you guess what we would be talking about in our today`s lesson? Look at the blackboard. Let`s open the word. H - we wear it on our heads; O - it`s a colour and a fruit; B - you carry school thing in it; I - it`s me; E - it`s a very big animal; S - we can see it only in winter; 
2. Presentation of the topic. - We`ll speak about your free time and how to spend it, about activities you prefer. 
3. Reciting a poem. 
                                      How do you spend your holidays, Mike?
        I usually go on a hike.
                    And what about you, Tobby? 
                        Go to mountains.It`s my hobby.
 4. Memory Game. - Look at the list of hobbies on p. 65 . Read them. Put these activities in 2 groups. Write the headings 
 5. Game “Mimes”. 
 Let`s split into two groups, according to your birthdays (spring-summer, autumn-winter).The pupils whose birthdays are in spring-summer will show different hobbies to those who were born in autumn-winter. Be attentive! You are to give the names of different kinds of activities in turn. (Hobbies are written on the cards: reading, drawing, singing, dancing, cooking, knitting, fishing, writing stories, taking photographs, playing the piano). 
 6. Writing. Workbook - Let`s find out how clever and active are you. Complete the wheel. Make up sentences using the words denoting different activities and the structures to be fond of, to be interested in. 
7. Listening. Task 1( p.66) Listen, then put the interview from Emily's school magazine “Super J” in the right order.
 8. Relaxation. - Pupils, let`s have a short rest and sing a song.
                                     Hide and Seek Hide and seek. (Cover your face with your hands, and then place one hand over your eyes as if your are searching for something.) 
                                     Hide and seek. (Cover your face with your hands, and then place one hand over your eyes as if your are searching for something.)
                                     Let's play hide and seek. (Pat your legs.) 

                                     Hide and seek. Hide and seek.
                                     Let's play hide and seek.

                                     Are you ready? Yeah! (throw your fist in the air!) 

                                     Are you ready? Yeah! (throw your fist in the air!)

                                     Everybody...HIDE! (encourage the kids to hide...you can guide them to hiding places)                         
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10...ready or not, here I come! (cover your eyes and count...but peek between your fingers to make sure the kids aren't hiding anywhere dangerous. After you say "here I come!", pause the music so you can take your time searching for the kids. If you want to play again, start the song from the beginning. If you want to stop playing, let the music continue playing and sing the final verse.) 
                                       Hide and seek. Hide and seek. 
                                       Let's play hide and seek. 
Hide and seek. 
                                       Hide and seek. Let's play hide and seek.

                                       Let's play hide and seek. 
9. Game “At the International Rest Camp”
 - Pupils, imagine that you are from different countries. You are at the international rest camp. Intraduce youself. 
 You should tell us about  the name and surname;  the country where you live;  age;  hobby;  kind of sport. 
 III. Summing up. Why do people have hobbies? Give full answers. (People have hobbies because they like - to learn new things (about nature, plants, towns, famous people) - to do something useful - to specialize in subjects - to make something by themselves - to enjoy. OK, pupils. I liked your work at our lesson. I enjoyed your answers very much, because you did your best to be good at English. Marks. 
Home Assignment. Prepare the story about your family hobbies. 
Poem. Let`s present a poem: We`ve got a lot of hobbies But we have a common one English does attracts us More than stamps or actors And it is great fun! 


 Form 6

 Topic: Sport. Kinds of Sports 

Objectives: • to develop students' listening, reading, speaking and grammar skills; • to revise and enrich students' vocabulary on the topic; • to practise group work; • to motivate students to communicate with each other.
 Level: Pre – Intermediate Equipment: a computer, a multimedia projector, a CD player, a CD, HO (a text for reading) 


 PROCEDURE 

I. INTRODUCTION 

 1. GREETING T: Good morning, dear children. How are you today? I see you are in a good mood, full of energy and ready for the lesson.
 II. WARMING – UP T: For the start, I would like you to write the old Latin saying by letters. Your tasks are: • to write down the proverb; • to translate it; • to tell us your opinion about its meaning; • to guess the topic of the lesson. (One student works at the board.) A sound mind in a sound body. (У здоровому тілі – здоровий дух.) 
Possible answers: S1: I agree with this proverb. I think, everyone must do all he can to be healthy. S2: To my mind, physically inactive people get old earlier than those who have plenty of exercises. T: You are right. I can add that being in good health means having both body and mind in good working order free from disease and pain. So, what is the topic of our lesson? 
 S3: The topic of the lesson is “Sport”. T: Right you are. Today we will talk about different kinds of sport. (Slide 1) You will develop your listening, reading, speaking and grammar skills through various creative activities. (Slide 2) 

III. MAIN PART 
1. VOCABULARY PRACTICE 
T: There are lots of different kinds of sports and games. What are they? (Slides 3-26) Words: cricket, football, rugby, horse – racing, boat – racing, motor – racing, tennis, golf, baseball, hockey, boxing, basketball, volleyball, badminton, handball, darts, chess, running, cycling, jumping, swimming, gymnastics, figure – skating, water polo.
 2. LISTENING T: Listen to the descriptions of the sports and try to guess what kind of sport is it. 
 a) It is a team game. Both men and women can play it. The players have a ball. They play the ball with their hands. There are six players in every team. (Volleyball)
 b) It is a very popular game in England and in Ukraine. The players kick the ball with their feet. The game lasts 90 minutes and has two halves. The players try to score a goal. (Football)
c) It is a very beautiful kind of sport. It gives the sportsmen strength, rhythm and grace. The sportsmen do some exercises and dance to music on the ice. The dancers have very nice costumes on. (Figure – skating) 
d) This game is played everywhere – in Ukraine and in other countries too. It was first played in the USA. Each of the two teams has five players. They bounce the ball on the floor up and down with one hand. They try to throw the ball into the basket. (Basketball)
 e) It is a game of two players. Each player starts with sixteen different playing pieces. They move the playing pieces on a board. The aim of the game is taking your opponent's king. (Chess) 3. 

GRAMMAR PRACTICE 
3.1 When do we use…? (Slide 27) GO – if you speak about sport ending in –ing. (e.g. I go swimming.) PLAY – if you speak about ball games (or chess). (e.g. I play football.) DO – if you speak about other sports. (e.g. I do athletics.) 
3.2 What sport can we… (Slide 28) GO? skating handball PLAY? ice – hockey karate DO? aerobics gymnastics judo swimming football athletics tennis basketball 
3.3 Check yourself (Slide 29) GO – skating, swimming; PLAY – ice – hockey, tennis, football, handball, basketball; DO – aerobics, judo, karate, gymnastics, athletics. 
3.4 T: Complete the sentences using do, play, or go. (Slide 30) 
1. Every morning I _________ jogging. 2. On Saturday mornings my brothers ________ football. 3. I _______ gymnastics on Saturdays. 4. My mother and I ___________ aerobics every week. 5. My father and mother _________ golf at the weekend. 6. In winter we ________ skiing. 7. In summer we ________ tennis and ________ swimming. 
Key: 1-go, 2-play, 3-do, 4-do, 5-play, 6-go, 7- play, go. 

4. RELAXATION T: Now let's have some rest. Stand up, please. 
                                                              Hello Hello Hello, hello. (Wave one hand, then the other hand)  Can you clap your hands? (Clap!)

                                                       Hello, hello. (Wave!)
Can you clap your hands? (Clap!) 
Can you stretch up high? (Stretch!)

Can you touch your toes? (Bend down and touch your toes)

Can you turn around? (Turn around)

Can you say hello? (Wave, then say hello to as many people as you can!) 
Hello, hello. (Wave!)

Can you stamp your feet? (Stamp your feet.)
Hello, hello. (Wave!)
Can you stamp your feet? (Stamp your feet.)
 Can you stretch up high? (Stretch!)

Can you touch your toes? (Bend down and touch your toes)

Can you turn around? (Turn around)

Can you say hello? (Wave, then say hello to as many people as you can!) 
Hello, hello. (Wave!)

Can you clap your hands? (Clap!)

Hello, hello. (Wave!)

Can you stamp your feet. (Stamp your feet!)
 (A teacher and the students perform the activities.) 
5. READING 
Pre – reading T: Before you read, try to guess if sport is so important for children. 
While – reading T: Read the paragraphs below and see if you were right. 
        I am Alison and I am not very fond of sports. I am a bit plump and it is difficult for me to run and jump. I don’t like to compete, but I like to watch sports on TV. Best of all I like watching figure skating. I sometimes go skating myself. I am Peter. Sport plays a great role in my life. I love every kind of sports – football, hockey, volleyball and basketball. I also play chess and I love to play football. I go to our local football club every spare minute and my dream is to become a football player. I also watch football on TV a lot. I am Ann. I am not crazy about sports, but I think it is very important to keep in good form and stay healthy. I want to become a model, so I take great care about my body. I go jogging every day and I attend fitness room three times a week. When I have time, I also attend classes of aerobics, but they are quite expensive, so I can't go as often as I want. My name is Alex. I don’t understand people who think only about sports and physical perfection of their body or watch others doing the same on TV. Such people miss out a lot in their lives. It is much more fun to train brains. In the modern world people do not need muscles, difficult things can be done by machines. I am happy sitting on my sofa with a book or in front of the computer.
 Post – reading 1. Write down only a name. (Slide 31)
 a) Who is fond of training brains? 
b) Who likes training football? 
c) Who likes figure skating? 
d) Who keeps fit for health and good figure? 
e) Who hates competing?
 f) Who is fond of many kinds of sport? 
Key: a) Alex; b) Peter; c) Alison; d) Ann; e) Alison; f) Peter. 
2. Answer the questions (Slide 32) a) What is Ann's ambition?
b) Why doesn’t Alison like sports?
 c) How does Alex spend his spare time? 
d) Why doesn’t Ann often attend classes of aerobics? 
e) Where does Peter play football? 
Key: a) She wants to become a model. b) She is a bit plump and it is difficult for her to run and jump. c) He sits on his sofa with a book or in front of the computer. d) Because they are quite expensive. e) At the local football club. 
 6. TRUE/FALSE GAME T: Repeat the sentence if it's true for you, but say nothing if it's false.
 • We go in for sports. 
• Sport is popular in Ukraine. 
• Sport isn’t very important in our life. 
• We are fond of sports. 
• I don’t like playing football. 
• I like swimming. 
• I take part in sport competitions. 
• I do morning exercises every day. 




7. GROUP WORK (Slide 33) T: Work in groups of four. Write a list of sports on a sheet of paper. One person thinks of a sport and the others have to guess which sport it is. These questions will help you. • Is it a team sport/game? • Do you use a ball? • Do you compete with the others? • Is it a water sport? • Is it… (swimming)? 
8. ROLE – PLAY. INTERVIEVING T: Now imagine that a reporter came to you and he wants to interview you about your favourite kind of sports. 
Possible questions: 1. Do you like sport? Why? 2. Are you fond of playing football? 3. Does sport help you to keep fit? 4. How often do you go to the sports ground? 5. What sports are popular in your family? 6. Are you good at running (swimming, skating…) ? 7. Do you want to be a sportsman?  SPEAKING T: As a result of our lesson, tell us about your favourite kind of sports.
 IV. SUMMING – UP T: What have you learnt at today's lesson? What can you do now? 
 S1: I can recognize different kinds of sports.
 S2: I can speak about my favourite kind of sports.

 ІV. HOME ASSIGNMENT (Slide 34) T: Write about your favourite kind of sports using the writing guide. • My favourite kind of sports is… . • I think that… . • I go (play, do)… every … (two times a week). • I want to… (take part in…, win cups, medals…).

7 клас

Тема : Урок-вікторина "Цікава англійська"

 План уроку І. Організація класу.
 ІІ. 1.Перевірка знань лексичних одиниць теми «Велика Британія»: а) Розгадування кросворду; б) Виконання тесту «Чи знаєте ви Англію?».
     2.Розвиток логічного мислення та удосконалення навичок письма. Розгадування ребусів.            3.Удосконалення навичок аудіювання та читання. Прослуховування пісні та виконання лексичної та граматичної вправи. 
ІІІ. Підбиття підсумків. 

  Цілі: практичні: удосконалювати навички використання лексичних одиниць у мовленні та розуміння їх у процесі читання; навички говоріння, читання, аудіювання, письма; освітні: розширити знання про звичаї, традиції Великобританії, розвивати кругозір дітей; розвивальні: розвивати швидкість розуміння почутого та прочитаного, логічне мислення, пам'ять, увагу; виховні: виховувати почуття ввічливості, навчати чемного ставлення до людей; посилити інтерес до вивчення іноземної мови. 
 Обладнання: дошка, ребуси, картки з кросвордом, слова пісні, запис пісні.

 ХІД ЗАХОДУ

 I ЕТАП. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ 
 Повідомлення цілей заходу 
 Т. Сьогодні ми з вами проведемо вікторину «Цікава англійська». За кожну правильну відповідь ви отримаєте по 1 балу. Наприкінці уроку визначимо кращого знавця англійської мови та Великої Британії, він отримає грамоту. 
 II ЕТАП. ОСНОВНИЙ 
 Тур 1. Розгадування кросворду
 Т. Find 9 words. t E r a і n s E u n b n m c c n b g c W o r о g e 1 a a r і t 1 t a b 1 o c 1 і e n u e s x a s a d s s e y n h L o n d o n d x Clues 1) England — Англія 2) Scotland — Шотландія 3) Wales — Уельс 4) London — Лондон 5) English — англійський 6) tube — назва метро в центрі Лондона 7) tea — чай 8) rose — троянда 9) rain — дощ Учні, які правильно знайшли слова, отримують по 1 балу. 
 Тур 2. «Чи знаєте ви Англію?» Т. Choose the right answer. Учні вибирають правильний варіант а, b або с.
 1. What is the capital of Great Britain? a) Paris b) London c) Athens 
2. Who is the head of the state? a) Queen Elizabeth II b) Prince Charles c) the Prime Minister 
3. What river is London situated on? a) the Clyde b) the Severn c) the Thames
 4. What is the official language of Great Britain? a) French b) English c) Welsh 
5. What is the biggest mountain? a) Snowdon b) Ben Nevis c) Seafell
 6. What is the British currency? a) dollar b) pound sterling c) euro 
7. What is the longest river of GB? a) the Clyde b) the Severn c) the Thames
 8. What sea is between Ireland and Great Britain? a) the Irish sea b) the North sea c) the Celtic sea 
9. What is the capital of Scotland? a) Cardiff b) Belfast c) Edinburgh
 10. What is the weather in GB? a) hot and wet b) warm c) foggy 
 Keys: 1 b; 2 a; 3 c; 4 b; 5 b; 6 b; b; 8 a; 9 c; 10 c. Учні, які правильно відповіли, отримують по 1 балу. 
 Тур 3. Розгадування ребусів Т. And now, let's to solve some puzzles. Look at the blackboard. Keys: 1 horn; 2 planet; 3 chess; 4 friendship; 5 blackboard; 6 nose; 7 pen; 8 peg; 9 motherland. Учні, які правильно відповіли, отримують по 1 балу. 
 Тур 4. Слухання пісні Т. Listen to the song  "Yesterday" and put the right word into gaps.
   man / shadow / wrong/ long/ easy/ hide


                                Yesterday
                                                                                 
                                                              “The Beatles”

Yesterday
All my  troubles   seemed so far away,



Now it looks as though they’re here to stay,
Oh, I believe in yesterday.
Suddenly
I’m not half the  …  I used to be,
There’s a  …    hanging over me,
Oh, yesterday came suddenly.
Why she had to go, I don’t know,
She wouldn’t say,
I said something  … ,
Now I  …   for yesterday.
Yesterday
Love was such an …  game to play,
Now I need a place to …  away,
Oh, I believe in yesterday.


Vocabulary work

I used to be –  я колись був
To long for smth – жадати чогось
trouble – неспокій, хвилювання; турбота
shadow – тінь
hang - висіти, вішати
wrong – неправда, помилковість
long for -  прагнути чого-небудь
hide – ховати(ся), переховувати(ся)

  Учні, які правильно відповіли, отримують по 1 балу.   

Ill ЕТАП. ЗАВЕРШАЛЬНИЙ
  Підбиття підсумківВизначення переможця за кількістю набраних балів. Вручення грамоти переможцю. 
  



Проект “Мій домашній улюбленець” (My pet)
Тип проекту: індивідуальний творчий проект .
Мета:
-  Розвивати навички аудіювання, говоріння, читання, письма.
-  Використовувати лексику за темою “Мій домашній улюбленець”;
-  Виховувати любов до тварин, розуміння необхідності піклуватися про них;
Результат: створення індивідуальних плакатів про домашніх улюбленців, проведення виставки робіт “Наші домашні улюбленці”.
Вік: 10 років.
Рівень володіння англійською: початковий .
Це короткотривалий проект, який виконується протягом двох уроків.  Попередньо опрацьовується лексика і граматичні структури, з якими учні не були знайомі.  Учні можуть здійснити колективний проект – плакат “Наші улюбленці”.
План реалізації проекту:



І. Підготовчий етап
1.  Обговорення теми за малюнками, фотокартками.
2.  Обмін життєвим досвідом, інсценування.
3.  Послухати віршик і дати відповіді на запитання: Is it a cat or a dog? What is his name? What colour is he? What does he like?
My cat
I have a cat,
His name is Red.
His ears are white.
His is nose is wet.
He likes to play,
He likes to run,
To lick his milk,
And have some fun.
Результат етапу: створено, дружню атмосферу, учні зосередились на тематиці проекту “My pet”, навчилися розповідати про домашніх улюбленців.
ІІ. Ідеї для проекту:
1.  Запропонуйте учням визначити, щосаме вони могли б зробити в своєму проекті, про що розповісти. Записати на дошці всі пропозиції (name, colour, big or small, favorite things etc.) Якщо діти не достатньо знайомі з проектною роботою, вони працюють за схемою, запропонованою вчителем.

2.  Важливо залучити учнів до обговорення і прийняття рішення щодо того, яким буде кінцевий результат. Учитель обговорює з класом, як можна написати і оформити, яким чином презентувати проект.
3.  Продемонструвати приклад проекту.
Результат етапу: учні під керівництвом вчителя висунули ідеї щодо проекту, кінцевого результату, здійснення, оформлення.
ІІІ. Планування проекту.
1. Визначте остаточно, яким буде кінцевий результат, з яких частин буде складатися проект. Це може бути індивідуальний плакат, де учні розповідають про своїх  улюбленців і малюють їх або приклеюють фото.
2. Складіть план створення плакату. Вчитель може запропонувати учням розташувати дії в правильній послідовності: написати розповідь, проконсультуватися з вчителем, написати остаточний варіант, зробити малюнки і добрати фото домашнього улюбленця, оформити плакат, підготувати розповідь.
3. Запропонуйте дітям визначити, що необхідно для оформлення проекту (фотографії домашнього улюбленця, малюнки тощо).
4. Визначте час, необхідний для здійснення.
5. Визначте, як провести презентацію проекту, яким  чином організувати виставку, де вивісити роботи.
Результат етапу: накреслили план здійснення проекту та його презентації.
ІV. Основна робота за проектом.

Результат етапу:Діти написали (відповіли на запитання) про своїх чотириногих друзів.
V. Консультація вчителя. Вчитель відповідає на запитання учнів, допомагає виправити помилки в роботах, координує їх діяльність.
Результат етапу: скоригована робота, написана учнями.
VІ. Виконання остаточного варіанту та оформлення.
Результат етапу: оформили плакат “My pet”.
VІІ. Підготовка і проведення презентації.
1.  Учні готують розповіді про своїхдомашніх улюбленців.
2.  Вони презентують свої роботи, розповідають про своїх домашніх улюбленців однокласникам, демонструють плакати, відповідають на запитання інших учнів.
Результат етапу: Провели виставку плакатів “My pet”, презентували роботи на уроці англійської.
VІІІ. Підведення підсумків та оцінювання.
1.  Обговорити, що сааме сподобалось дітям в цьому проекті, що вийшло найкраще, які труднощі виникали, як діти їх долали.
2.  Оцінити кожне завдання (дуже цікаве, цікаве, звичайне, не цікаве)
3.  Оцінювання вчителем.


Урок № 1
Тема:  Свята і традиції, їх святкування
Мета:  Повторити й активізувати лексику теми.
Ознайомити учнів з традиціями святкування Різдва та Нового Року у Великій Британії.
Навчати учнів планувати свої повідомлення.
Практикувати учнів в аудіюванні та письмі.
Розвивати вміння працювати  в групах.
Формувати навички монологічного мовлення.
Виховувати цікавість до культурних традицій свого та інших народів.
Обладнання: Підручник, комп’ютер, презентація  «Святкування Різдва в Великій Британії», текст та картки для аудіювання, малюнки зі зображенням свят, кросворд.
Тип уроку: комбінований урок.

ПЛАН УРОКУ

І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
1. Привітання.
Good morning, children!
I’m glad to see you!
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Today we are going to speak about holidays in our country and in Great Britain and about the way of  celebration (слайд 1). You will know about one of the most popular holidays in Great Britain and Ukraine — Christmas, how it appeared and what way it is celebrated. To the end of the lesson you’ll  speak about Christmas celebration in Great Britain.
3. Фонетична розминка
Let’s practice some sounds:
Слайд 2 [ð] weather, the, mother, brother
      You never know with the weather
Слайд 3  [w] window, why, windy, white, winter
We see a window
Слайд 4 [æ] rabbit, cat,  Santa, Valentine
A black cat sat on a mat
And ate a fat rat
4. Уведення в іншомовну атмосферу
1. Складання розповіді про погоду.
And now, let’s speak little about weather.
Tell me please, what is the weather like today?
         (робота з картками)
Is it cold, cool or warm today?
What colour is the sky?
Is the sun shining?
Is the wind blowing?
What is the temperature?
2. «Мозковий штурм»
What holidays do you know?


Christmas                     New Year                     St. Valentine’s Day


Mother’s day                HOLIDAYS                 Easter



 


Halloween                    Independence Day

         (учні по черзі пишуть назви свят на дошці)


3. Гра “Whats the Date?”
         Набір карток з назвами свят лежить на столі. По черзі учні підходять до столу, беруть картки,  називають свято і називають дату, коли це свято відзначається s яке свято. Малюнок із зображенням свята прикріплюють на дошку, відповідно до виду свята. За кожне правильне складене речення — 1 бал.


         (робота з НО­2)
                   HOLIDAY


religious        national             special       


ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
1.    Аудіювання тексту.
Pre-listening Activity
Гра «Do you know Christmas words»  (слайд 6)
Look at these words. Look at these pictures. Match the words with their pictures.
Santa Claus
Christmas tree
Sleigh
Carol
Pudding


Christmas card
Christmas stocking
Bell
Turkey  

(прикріплюють малюнки до написаних слів на дошці)
        And now let’s look at the screen and listen to the text about Christmas and New Year in Great Britain.
Аудіювання тексту (двічі)
On the 25th of December English people celebrate Christmas (слайд 7). Christmas is considered to be the most important holiday in country. In Britain this holiday is celebrated at home and goes for three days: Christmas Eve, Christmas Day and Boxing Day (слайд 8). There are a lot of Christmas traditions. The children are told that Santa Claus with white bear and red suit comes into the house at night (слайд 9) and leaves presents for children in the Christmas stockings (слайд 10). On Christmas all people receive and send Christmas cards (слайд 11). On Christmas Day they go to church and stay for a service (слайд 12). Every family has Christmas tree (слайд 13). They put the tree in the room and decorate it and the house. All  the family usually meets for the big Christmas Dinner (слайд 14). For dinner they have a stuffed turkey, mashed potatoes, pudding, tea and coffee. They like to sing traditional Christmas songs — carols (слайд 15).
The first of January, New Year's Day, is a national holiday in Great Britain. People don't go to work on this day. They send cards and give presents. The most common type of celebration is a New Year party. People usually have parties and dances with their relatives and friends. At mid­night in London they go to Trafalgar Square (слайд 16). In this square there is a large New Year tree on which there are many little coloured lamps (слайд 17). The people of Norway send a great New Year tree to the English people every year. When Big Ben, the largest clock in London, (слайд 18) begins to strike twelve, the people in Trafalgar Square take hands and sing the Scottish song "Auld Lang Syne", wish one another a Happy New Year and then go home (слайд 19).

Post-listening activity
a)     True or False
Read the sentences and say are they “true” or “false”
1.    English people celebrate Christmas on the 7th of January. (F)
2.    It celebrate for three days. (T)
3.    Santa Claus brings presents for children. (T)
4.    On Christmas  all people receive and send letters. (F)
5.    On Christmas Day they don’t go to church. (F)
6.    On this holiday English people decorate Christmas Tree. (T)
7.    От dinner they have only tea. (F)
8.    Children like to sing traditional Christmas songs — carols. (T)
9.    New Year's Day is a religious holidays in Great Britain. (F)
10.                        People usually don’t have parties.(F)
11.                        English people get a great New Year tree from Norway. (T)
12.                       When Big Ben strikes twelve people come together. (T)

b)Find this sentences in the text
1.    Різдво вважається найбільш важливим святом в Британії.
2.    На Різдво всі люди отримують і посилають різдвяні листівки.
3.    Кожна сім’я має Різдвяну ялинку.
4.    Вся сім’я звичайно збирається за Великим різдвяним обідом.
5.    Вони люблять співати традиційні різдвяні пісні — колядки.
6.    1 січня, новорічний день — національне свято у Великій Британії.
7.    Люди не ходять на роботу цього дня.
8.    Народ Норвегії присилає велику новорічну ялинку англійцям кожного року.


2.    Фізкультхвилинка
And now let’s have a rest and sing traditional Christmas song —     “Jingle bells”
Dashing through the snow
In a one – horse open sleigh
Over the hills we go
Laughing all the way
Bells on bob-tail ring
Making spirits bright
What fun is to ride and sing
A sleighing song tonight.
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one – horse open sleight.


3.    Розвиток навиків діалогічного мовлення.
1.     Робота з підручником. Складання діалогу (впр.4, с.65)
Учні в парах складають діалоги за прикладом вправи. По закінченні роботи інсценують діалоги перед класом.
  What is your favorite holiday?
  When is it celebrate?
  What kind of holiday is it?

4.    Розвиток навиків писемного мовлення
One of the Christmas and New Year traditions is to prepare and send cards. Open your books on page 67. You can see different greetings.  I suggest you to choose and write a short greetings to you friend with holiday you like best of all. Then one of you must read greeting and other must guest what holiday is it.

5.    Розвиток  умінь  мовлення
You have just listened to a lot about Christmas and New Year, and now let’s make a small project  “What we know about Christmas and New Year traditions”.
Учні складають невеличку презентацію,  потім презентують свою розповідь про святкування Різдва та Нового Року у Великій Британії.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ.
1.    Домащнє завдання
Design and prepare Christmas or New Year Card. 
2.    Оцінювання учнів. (за кількістю смайликів)
3.    Підведення підсумків уроку
You have learnt a lot today. When English people celebrate Christmas? What kind of holiday is it? Do you like Christmas? When English people celebrate New Year? What kind of holiday is it? Do you like New Year?
4.    Розгадування кросворду.
The lesson is over. Good-bye.


Урок № 2
Тема: Улюблені свята
Мета:
·        ознайомити учнів із Днем подяки, практикувати у вживанні лексики з теми «Улюблені свята», вчити працювати в групі, вчити взаємодіяти в заданій ситуації, вчити привітань до свят;
·        розвивати навички усного мовлення, аудіювання, письма, читання, розвивати увагу, логічне мислення, світогляд учнів за рахунок інформації, одержаної з допомогою англійської мови;
·        виховувати повагу до традицій та культури свого народу та інших країн.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, дошка, листівки, дидактичний матеріал.

План уроку
І. Організація класу
Good afternoon, dear friends!
I’m glad to see you.
How are you today?

II. Повідомлення теми і задач уроку
The theme of our lesson is “Our favourite holidays”.

III.  ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
 Лексична зарядка
Repeat after me: a custom, a firework, a parade, a tradition, a celebration, to celebrate, in honour of, to depend on.
Translate these words.
What things do you associate with holidays?(presents, postcards, flowers, etc).
Make up a scheme.

IV. Календар свят
Now we’ll see how well you know holidays.
Match the holidays with their dates.
1. New Year                                                                  a) April
2. Christmas Day                                                           b) January,1
3. St. Valentine’s Day                                                   c) February,14
4. Easter                                                                        d) October,31
5. Victory Day                                                               e) January,7
6. Independence Day                                                     g) August,24
7. Halloween Day                                                          h) December,19
8. St. Nickolas’ Day                                                       i) May,9

V. Розвиток навичок читання
Now you are going to read a letter from a girl. She tells us about Thanksgiving Day.
But first of all look at some new words:
Harvest – урожай
Settler – поселенець
Open your books and read the text. ( ex.1, p.66 Карпюк).
Now close your books and say if the following sentences are true or false.
1. Thanksgiving Day is celebrated on the fourth Thursday of November.
2. Pilgrims were the first settlers of Great Britain.
3. The Indians helped the Pilgrims to have a good harvest.
4. The Pilgrims invited their Indian friends to join their festival.
5. Since that time Americans and British people thank God and each other for the good on this day.

VI. Розвиток навичок аудіювання
Now I am going to read you a letter from Tanya. Listen to it and be ready to answer the questions.
1. Where is Tanya from?
2. What does Tanya love?
3. What does she like cooking?
4. What do they make?
Hi, everyone.
My name’s Tanya. I live in Ukraine. We celebrate many holidays in our country. I should say I like all of them.
Celebrating is my joy. I love greeting guests at my home. I like cooking something tasty. Guests come to share the joy of the day.
Sometimes we make presents or surprises for each other. It’s great.
Now tell me what holidays you like to celebrate.

VII. Робота в групах.
Розвиток навичок говоріння
Your task is to make up greetings and join the right group.
We have four greeting cards for the following holidays: New Year, Birthday, St.Valentine’s Day, Easter.
I’ll give you parts of sentences, you must make up greetings correctly.
1) Christmas greetings and/ best wishes/ for the New Year.
2) Many Happy/ returns of the day.
3) Will you be/ my Valentine?/ Happy Valentine Day!
4) Happy Easter!/ Have a jolly Eastertime.
When you form four groups, you are to tell us about these holidays. You may use some helpful phrases.
1) Christmas and New Year: a Christmas tree, Santa Claus, to have a party, to invite guests, to make the New Year’s wishes, to sing songs.
2) Easter: to paint Easter eggs, to go to church, to have family dinner, to bake an Easter cake.
3) Birthday: to invite guests, to get presents, to bake a birthday cake, to have a good time, to sing songs.
4) St.Valentine’s Day: to greet other people, to send greeting cards, to make presents.

VIII. Розвиток навичок письма
Complete the following sentences:
1) At Easter people usually go to… (church)
2) We usually give … to mothers on Mother’s Day. (flowers)
3) On New Year’s Eve people usually … a New Year tree. (decorate)
4) Children like to get … on Christmas Day. (presents)

IX. Гра «Закінчи вірш»
Complete the following rhymes.
1) It is winter, it is cold.
Father Frost is very … (old).
2) Snow on the ground
Snow all … (around).
3) Rain, rain go away
Come to me another … (day).

X. Поетична хвилинка
Do you know any poems about holidays?

1) Easter:
Hop, hop, hop
Hop my bunny, hop,
Hop along my little bunny
You look sweet and very funny
On this Easter day.

2) Birthday:
So many wishes
So many smiles
Too many memories
Too few words
With one big Birthday
Happy Birthday!
Today is your day to celebrate
Your day to be the star
So let the ones you love
All cheer and say how special you are.

3) St.Valentine’s Day:
Roses are red
Violets are blue
Sugar is sweet
And so are you.

4) New Year and Christmas:
The New Year tree so fine and tall
Stands in the centre of the hall.
Its needles are green, its toys are bright.
Our New Year party is tonight.
Around the fir-tree let us play
Because it is a New Year day.

XI. Підведення підсумків уроку.
Виставлення оцінок.
 Домашнє завдання. Намалювти малюнок до одного зі свят і описати свято англійською мовою.

Урок № 3
Тема:  Англійські традиції та свята
Мета: - створити умови для розвитку навичок читання і усного мовлення;
-         розвивати мовну здогадку;
-         виховувати інтерес та повагу до традицій англомовних країн;

Обладнання: малюнки, цукерки, символи свят, mind-map

 План уроку

І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ

Introductory talk   1.Вступна  бесіда за  темою уроку
                                   Привітання, бесіда з черговим.
Warmup      Scrambled words. Розшифруй словосполучення
Nelgsih  lodhiyas nad ratiditons
( English holidays and traditions)
Aim                  2.Повідомлення теми та  завдань  уроку
                        Today we’ll speak about English holidays and traditions. By the end of the lesson
                           you’ll be able to speak about English holidays and traditions.
II. Основна частина уроку
Check-up             1. Актуалізація опорних знань учнів з вивченої теми.
                              Conversation. Бесіда з учнями.
-         Where do you live?
-         What do you know about Ukraine?
-         Where is Ukraine situated?
-         What another large country is  also situated in Europe?
Yes, you are right. It’s Great Britain.




         Вправа « Асоційтивний кущ».    Mind-map “ Great Britain

England                  capital                       Wales
Scotland                         rose 

The UK

Big Ben                  London Tower          island  
Traditions                            holidays 

  Quiz          2. Активізація вивчених ЛО та теми уроку

   Вікторина “ Great Britain”
1.     The UK consists of…
a)     England, Scotland, Wales, Northern Ireland;
b)    EnglandWales, Ireland;
c)     England, Scotland, Wales;
d)    England, Scotland, WalesIreland;
2.     What river does London stand on?
a)     Avon  b) Clyde    c) Thames d) Dnieper
3.     What’s the capital of Scotland?
a) London;    b) Edinburgh;   c) Belfast;     d) Manchester
              4. What’s the population of  London?
                   a) about 8 mln;   b) about 3 mln;   c) about 14 mln;   d) 20 mln
              5. What is the right name for the Houses of  Parliament?
                  a) Westminster Abbey;   b) Big Ben;   c) Cenotaph;   d) Palace of Westminster
             6. What are the university towns?
                  a) Birmingham and Belfast;  b) Oxford and Cambridge;  c) London and Belfast;
                       d) Edinburgh and Coventry
             7. What city is one of the big ports?
                  a) Glasgow;      b) Sheffield;        c) Liverpool;       d) Cambridge
             8. What language do people speak in Scotland?
                a) Welsh;     b) German;         c) French;        d) English
             9. How many parts does London consist of?
                a) 2;        b) 4;          c) 10;            d) 3;
            10. What is Westminster Abbey?
               a) a shop;    b) a street;         c) a church;          d) a museum;
            11. When do English people celebrate Christmas?
               a) December, 25;    b) January, 1st;     c) January, 7th;        d) September, 1st ;

Group work     3. Робота в групах. Монологічне мовлення
                          Now, choose a card with a symbol of a holiday, discuss in groups and then speak
                          about tradition.
Symbols: heart, eggs, pumpkin, angel
Traditions: St. Valentine’s Day,  Easter, Halloween, Christmas
Speaking          4. Усне мовлення за темою уроку.
                      Speak about the tradition you have but don’t mention its name. Other groups have to
                       guess what tradition you are speaking about.
                       And you also will do some activities connected with your traditions.
Activities:  St. Valentine’s day – scrambled valentine poems
                  Easter – read the message on Easter eggs
                  Halloween – a game “ Trick or treat” ( учні вигадують собі костюм і говорять Trick
                  or treat учителю, вчитель дарує цукерки)





                  Christmas – decorate the New Year Tree with words




III.           Заключна частина уроку

Homework        1.Домашнє завдання     Write about your favorite tradition

Summarizing    2.Підведення підсумків   уроку та оцінювання.
                           You worked very well today and got good marks.
                                      See you next lesson. Good-bye!
                    







Урок № 4
Тема уроку:
 «Holidays in Ukraine»
Мета уроку:





-  ознайомлення й закріплення нового матеріалу; закріплення вивчених лексичних одиниць;
- Розвиток  навичок читання й діалогічного мовлення;
- виховання в учнів культури дозвілля, почуття патріотизму й поваги до традицій свого народу.
Обладнання: підручник з англійської мови для 6 класу, роздатковий матеріал з ілюстраціями, малюнки, слайди, комп’ютер
Тип-уроку: урок-конференція
Хід уроку
I.    Організаційний момент.
ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
Good Afternoon! I’m glad to see you! Take your sits. Who is absent for today?
II.    Перевірка домашнього завдання.
Ex. 5 on page 132.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Write down the date and topic ion your copy-books.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя про свята в Україні.
     We have many holidays in Ukraine but I would like to tell about the main of them. First it is the New Year. It is my favourite holiday. It is merry to decorate the New Year Tree, to dance near it and to receive presents. Then in a week there is Christmas. In Ukraine it is an old and popular holiday. In the morning boys go from house to house, from flat to flat, sing traditional holiday songs and wish everything good to the people they visit. The people give them sweets, cakes and money. The 8th of March is the Women's Day. We give presents to our mothers, grandmothers, teachers, sisters and girl-friends and wish everything good to them. On the 1st of May we celebrate May Day. On the 9th of May we have Victory Day. It is a great holiday. We say, "Thank you very much" to old people who took part in the Great Patriotic War and defended our Motherland against the fascists. In spring we have one more traditional holiday. It is Easter. Usually people bake cakes and paint and colour eggs for the holiday. On the 24th of August we celebrate Independence Day. The 1st of September is a holiday for everybody who studies. Each holiday is interesting in its way but all of them are good and merry.

V.    Кожен учень виступає із своїми повідомленнями про свята в Україні
(Староста  виходить на клас і відповідно до списку доповідей надає слово кожному доповідачу)
1 доповідач
January - New Year's Day
    Is one the most favorite of all holidays in Ukraine. As in Western countries on Christmas Eve, Ukrainians give "New Year" presents, Children receive their presents under the New Year Tree on the morning of the 1st of January. Traditionally just prior to midnight there's a Presidential speech broadcast nationally. When the clock strikes Midnight, people pop open thier champaign bottles and raise a toast. With the first glass they congratulate each other as the clock strikes 12 times and fireworks fill the sky. The week before the New Year is a busy one with shopping, parties at work, decorating pine and fir-trees, and cooking the years most delicious meals. The main folk heroes of this holiday are Father Frost (Did Moroz) and his grand-daughter "Sniguron'ka" (The Snow Girl). The tradition of predicting fortunes on this night is very popular among young people.
2 доповідач
7 January - Christmas
    The period from the 7th until the 14th of January is Saint Christmas week. During this week people go from one house to another, singing songs and wishing good wishes to health, prosperity, etc. and just having a good time. Most usually are dressed in folksy or carnival type costumes. Such activity is called "Kolyaduvannya" and "Schedruvannya". The songs are called "kolyadky" and "schedrivky". When somebody is singing these songs and greeting you, as a rule you should give them sweets or food or drinks or whatever you have as a token of appreciation. . It is believed that everything that the people have sung in their Kolyadka and Schedrivka will come true.
3 доповідач
8 March - International Women’s Day
    is considered the first Spring Holiday in Ukraine. It is an official day off as both men and women look forward to this holiday. It originated as a day of fighting for women's rights, when on the 8th of March 1897 women (workers of sewing and shoe factories) gathered in New York demanding 10 hour working days, light and dry work places and equal salaries with men. In 1910 at the International Conference of Women Socialists in Copenhagen, Clara Tsetkin proposed celebrating the International Women's day on March, 8th which sounded an appeal to all women of the world to join in the struggle for equality.
4 доповідач
April - May - Easter
    Two weeks following the Catholic Easter Holiday is the main Christian Orthodox Holiday established to honor the Resurrection of Jesus Christ following his crucifiction on the cross and to the coming out of the Jews from Egypt. The date of Easter is usually determined by the Church calendar and calculated according to the so-called "Paskhalias" (the name for the "special tables".) Before and during Easter Ukrainians buy or bake Easter cakes (buisquits with raisins),and hand paint eggs widely known as Pysanka. It is a very important holiday. On Easter night people go to their local church, spending the entire night in Church services! Usually they take with them Easter cakes, painted eggs, and bottles of wine. In the morning (about 4 am) the service concludes with the clergyman sprinkling all food with sacred water which is believed to give strong healing powers. At this time people return home to continue the celebration with food and drink throughout the the day. The traditional greeting on this day is: "Khrystos Voskres!" (Christ is arisen) and the answer "Voyistynu Voskres!" (Truly arisen) followed with kisses and the exchanging of gifts.
5 доповідач
1 - 2 May - Labor (May) Day
     The 1st of May historicaly has been the traditional holiday of Spring. During the Industrialization of the Nineteenth Century, it became an International Day of Solidarity for workers of all countries.
      The 1st of May began to be widely celebrated with various groups of workers joining together and paying tribute to the memory of victims of oppression and for the rights of all oppressed workers irrespective of their nationality, sex, age and/or profession. In it's convention of 1888 the "American Federation of Labour" declared, that May the1st should become a day for the active struggle of workers for the eight-hour work day.
6 доповідач
9 May — Victory Day
 This is a holiday of both joy and sorrow. A great tribute is bestowed to those who gave their lives during World War II resulting in today's peace and happiness. The eternal memory of those lost will last forever throughout the generations. Veterans gather together remembering those who perished. Every city has an area on this holiday in which people gather called "The Eternal Fire". In Kyiv it is located near the famous WWII museum and the "Motherland" Statue and Monument.
7 доповідач
28 June - Constitution Day      24 August - Independence Day is Ukraine's
    28 June - Constitution Day On this day in 1998 the Constitution of Independent Ukraine was adopted. Fireworks and various concerts and musical events are common throughout the country.
    24 August - Independence Day is Ukraine's largest State holiday, which commemorates the adoption in 1990 of the "Declaration of Sovereignty" of Ukraine. Impressive fireworks displays and noteworthy concerts throughout the capital Kyiv and the rest of the country.

8 доповідач
23 February - Men's Day
It is a tribute of respect to all the generations of Soviet soldiers and military people who defended courageously our Motherland from invaders. All men ,including boys, receive heart-felt greetings and gifts. Now, this holiday is considered as an opposite to Women's Day on the 8th of March, as all men get an opportunity to have their own holiday as well :) So, women have an opportunity to say the warmest and sweetest words to the men they love and to flatter them with attention.
9 доповідач
1 April - Fool Day (the Day of laughter)
    This holiday is celebrated everywhere in Ukraine with people attempting to get the best of each other through trickery and jokes. But nowhere is this holdiay taken more seriously than in Ukraines port city of Odessa where an impressive and light hearted parade is held annualy to celebrate both April Fools Day as well as Odessa itself as the "Humor Capital" of the CIS.
10 доповідач
6 June - Ivan Kupala Day
   is one of the great and enigmatic holidays signifing a celebration in honour of the "God of the Sun" (or "Dazhbog"). It is belived that during this time of summer solstice, the sun is strongest, before turning to the winter. They say that the Sun is a personification of light, celebrating its victory over dark forces, so as it rises it's "playing", "leaping" and feeling joyful. All Nature is also joyful because of this, becoming special and charmed. The name of the holiday is bound to the name of "Kupajla", who is the "Divinity of Fertility",of the harvest, welfare and medicinal healing herbs and plants. Traditional ceremonies are timed so as to celebrate in honour of youth, beauty, love.
11 доповідач
1 September - The Day of Knowledge
This is a serious holiday called the "Day of Open Doors" and includes all Schools, Colleges, Universities and Institutes. It is celebrated as the time when all students begin their new year studies. After a funfilled hot summer students are going back to the "Land of Knowledge". The day starts with meetings held next to each school. You'll see many nicely dressed students carrying flowers everywhere.

VI.    Закріплення
Look at these pictures and try to sign every holiday



VII.    Підведення підсумків уроку почутого на конференції.
VIII.    Homework. Твір - My personal list of holidays.


Friends and Friendship

1.Subject.

Lessons plan.
2.Objectives:
·        to repeat and to actualize lexics on the given topic
·        to continue to form skills of dialogue and monologue speech on the given topic
·        to improve pupils' reading and writing
·        to revise grammar material (Present Simple and Present Continuous|)
·        to form skills of working in groups
·        to bring up respect to other people
3.Development:

      Greeting: Good morning, how are you…

      Presentation:
       Friends, friendship… How much can we say about these special words. Friendship is a feeling that is between friends but what these feelings are. So pupils, today we continue to speak about friends and friendship. But first I want you to answer some questions
    1)What is friendship?
    2)Isn’t it the most important thing in our life?
    3)What does friendship mean to you?
    4)Can you imagine your life without friends?

      Follow up:
      Activity 1.Read the text.
My best friend’s name is Julie. She is great! Julie is twelve years old and she lives in my street. She's good at English and maths, and she likes sport. She plays tennis every Saturday morning and she always wins! Julie is very generous and she’s got a lot of friends. Everyone likes her because she’s a very cheerful person. I like Julie because she always has fun. I see Julie every day. We always walk to school together. We usually watch films and listen to music together, and we talk about a lot of different things. Sometimes I feel sad, but Julie always makes me feel good!
   
     Read the text again. Correct the false sentences.
1.Julie isn’t good at maths.
                                                            1
2.She plays tennis every day.    
3.She’s very mean.
4.Amy sees Julie every week.
5.They ride their bikes to school.
    Answer the question about your best friend.
1.     How old is your best friend?
2.     What is he\she good at?
3.     What kind of personality has he\she got?
4.     What does he\she enjoy doing?
5.     Why do you like your best friend?
6.     What do you do with him\her?

Activity 2. Complete the sentences about your best friend.
1.     I like … because…  .
2.     … is a fantastic ….
3.     … has got a great personality. He\She …
4.     Everybody likes… because…  .
5.     I usually see …  .
6.     …. thinks that one day I …  .

Activity 3. Listen and complete the song. Use the words in the box.
    See, things, long, want, bad, give

You’re my best friend.
Ooh,you make me live
Whatever this word  can (give ) to me
It’s you, you’re all I (see)
Ooh,you make me live now, honey
Ooh, you make me live
You’re the best friend
That I ever had
I’ve been with you such a(long )time
You’re my sunshine
And I (want) you to know
That my feelings are true
I really love you
You’re my best friend
You’re the first one
When things turn out (bad)
You know I’ll never be lonely
You’re my only one
And I love the (things)
I really love the things
That you do
                                                           2
You’re my best friend
                                                       
Complete the puzzle with words from the song. What's the extra word?
1.     The things you feel inside yourself
2.     …. Second,third,…
3.     Be alive.
4.     Sad and alone.
5.     Good weather.
6.     The earth with all its countries.   
1.                                                                                   Answers:
2.                                                                                   1.feelings
3.                                                                                   2.first
4.                                                                                   3.live
5.                                                                                   4.lonely
6.                                                                                   5.sunshine
                                                                                      6.world
      Extra word: friend



Activity 4.Match two part of proverbs and try to explain what they mean.
1.     A faithful friend … buy friendship
2.     A friend in need … by the company he keeps
3.     A man is known … is the medicine of life
4.     Money can’t … is to be one
5.     The only way to have a friend … is a friend indeed.

Key words:
Do my best, personality, feel good,be good at, feeling,friendly, cheerful,active, boring, busy, creative, energetic


1.”The only way to have a friend is to be one”means that if you don’t want to be alone, you don’t have to be selfish.Just think a little of others and they will think of you.
2.”A friend in need is a friend indeed” means that the best friend is the one who helps you when you are really in need of help.You know your real friends when you are in a difficult situation.
3.”A man is known by the company he keeps”means that friends usually respect each other for these or those treats  of character. They have much in common.There is another saing: “Tell me who your friend is and I’ll tell you who you are”
4.”Money can’t buy friendship”means  that one can only deserve a friend and money is  nothing when we speak about a real friend.
                                                                3

5.”A faithfull friend is the medicine of life” means that a friend will always help you in difficult situation


4.Rounding off:

         Summarizing. Pupils, now I want  to see the way  you understand the meanings of the words friend and friendship. So please continue the  definition. Friendship is....   A real friend is....




         Evaluation. You worked good enough at this lesson so your marks are...



         Homework.

5.Resources

Урок
на тему:  «Погода взимку. Розваги»




Тема Погода взимку. Розваги
Мета. Продовжувати відпрацьовувати лексичний матеріал в усному мовленні. Добиватися правильної вимови ЛО та відповідного інтонаційного оформлення висловлювання. Практикувати учнів в аудіюванні. Продовжувати формувати навички усного мовлення. Удосконалювати техніку читання. Розвивати увагу. Виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, зошит, роздавальний матеріал.

Хід уроку.
І. Організаційна частина уроку.
1. Привітання і повідомлення теми та мети уроку.
Повторення вітального римування.
T.: Good morning, dear children!
Ps: Good morning to you!
T.: I am glad to see you! How are you?
Ps: We have got spirit. Yes, we do.
We have got spirit and what about you?
T.: I have got spirit too.
So, let’s start our work.

ІІ. Основна частина уроку.
1.  Перевірка домашнього завдання.
Учні за викликом учителя розповідають напам’ять вірш «The snowman», показують свої малюнки, таким чином відбуваються змагання на краще декламування вірша






The snowman
Come to the garden
And play in the snow
Make a white snowman
And help him to grow
«What a nice snowman»,
the children say
«What a fine game
for a cold winter day!»

2. Бесіда про погоду з використанням вивченої  лексики. Учням ставляться питання:
What is the weather like today?
Учні повинні почати словами «It is February (December, January) now».
Потім користуючись таблицею в зошитах, складають речення про погоду, записати та прочитати їх.
It is
cold
warm
frosty
slippery
snowing
raining
foggy
today

3. Робота в парах. Розмова по телефону з другом (подругою).
Наприклад:
- What is the weather like now?
- It is frosty. Do you like to go to a skating-rink?
- Yes, I do. What about you?
- I like to ski. I can’t skate but I want.
- Come to my place.
- O.K. Thank you. Good-bye!
- Good-bye!
4. Аудіювання. Прослуховування короткого тексту за допомогою малюнка.
Winter.
WINTER
Winter is the fourth season. December, January and February are winter months. In winter it is cold. Winter is the coldest season of the year. All  rivers and    ponds    are    frozen.  The    ground    is    covered  with snow. Trees and bushes are covered with snowflakes.
 
а) на  дошці слова: frozen – замерзлі; the coldest - найхолодніший ; bush - кущ; covered  with - вкрита; snowflake – сніжинка.
Учні слухають текст і дають відповіді на запитання.
1. What season do you know?
2. What is the coldest season of the year?
3. Are the river and ponds  frozen?
4. What can you say about trees and bushes?

5. Уважно подивіться на текст та малюнки, виберіть правильну відповідь і визначте, до якого малюнка відноситься кожен текст. Діти по черзі читають своє оповідання.
A. 1. It isnow. (winter, summer, spring, autumn).
2. It’s … (raining, snowing, not  raining,  not  snowing).
3. The weather is … (fine, cold, hot).
4. We can see … (a boy, 2 boys, 3 boys) in the picture.
5. He is … (skating,  sledging,  playing,  football).
He likes … (to play hockey, to play snowballs, to sledge).
6. We can see … (a boy, a girl, a snowman).
7. The snowman is … (bad, nice).
8.  There is … (one bus, one tram, one car, one lorry) in the street.
B. 1. It is
2.  The sun is … (shining,  not shining) brightly.
3. Two boys are (skating,  running,  skiing).
4. They like (to skate, to  jump, to  ski).
5. The bird is … (on the ground,  in the sky,  in the tree).
C. 1. It’s
2. The weather is … (frosty, wet).
3. We can see a … (skating-rink,  river,  pond)
4. The man is … (dancing,  running,  fishing).
5. The boys are … (playing  chess,  tennis,  hockey).
D.  1. It is



2. It is a … (a river,  a field,  a skating-rink).
3. The weather is … (rainy,  snowy, cool).
4. A boy and a girl are (singing,  jumping,  skating).
5. They like … (to run,  to play tennis,  to skate).


ІІІ. Заключна частина уроку.
1.Домашнє завдання. Написати про погоду й про те, що робиш на вулиці після уроків.
2.Підведення підсумків уроку.



Конспект уроку
з англійської мови на тему: „Медицина
(7 клас)
Тема:  Медицина.  Здоровий спосіб життя.  Необхідні компоненти для здоров'я.
Мета: Активізувати ЛО в мовленні учнів. Формувати навички діалогічного мовлення на рівні мікродіалогу.
  Розвивати мовну здогадку, вміння самостійно працювати на комп'ютері.
Сприяти загальнокультурному розвитку учнів. Удосконалювати техніку читання.
Навчати учнів виділяти правила здорового способу життя. Виховувати правильне ставлення до власного здоров'я.
Обладнання: комп'ютери, комп'ютерні програми
ХІД УРОКУ
1. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення
Організаційний момент. Привітання.
2. Повідомлення теми та мети уроку
The topic of our lesson is Health Highlights. By the end of the lesson you will be able
to understand the gist and details of the text for reading;
to talk about medicine, symptoms of disease;
to ask how somebody feels himself and answer such questions;
to write the rules of healthy life;
3. Уведення в іншомовну атмосферу
Match the halves and read some English proverbs about hea.
1.
A sound mind in
a) keep the doctor away
2.
An apple a day
b) is above wealth
3.
Early to bed and early to rise
c) in a sound body
4.
Good health
d) but eat to live
5.
Live not to eat
e) makes man healthy, wealthy and



Match the English proverb you have got with their Ukrainian equivalents.
1.У здоровому тілі здоровий дух.
2. Хто рано встає, тому Бог дає.
3. Здоров'я дорожче за багатство.
4. З'їдай в день по яблуку і лікар тобі не знадобиться.
5. Живи не для того, щоб їсти, а їж для того, щоб жити.
II. Основна частина уроку
1. Повторення лексичного матеріалу.
а) За допомогою відео та аудіо матеріалу учні повторюють слова.
2. Пред'явлення тексту для читання:
етап підготовки до читання
етап читання
етап перевірки розуміння прочитаного
а) учні відповідають на запитання
3. Організація спілкування у межах теми уроку.
На екрані з'являються малюнки, учні повинні скласти діалог.
(див. малюнки).


4. Виконання вправ.
№1
Розставити інтервали між словами і прочитати речення.
1. fliadasorethroat. (I had a sore throat)
2. Peterhadtoconsultthedentist. (Peter had to consult the dentist)
3. Hetoldtotakecoldtabletsandcoughsyrup. (He told to take cold tablets and cough syrup)
4. Alittlebleedingcanbeagoodthing. (A little bleeding can be a good thing)
5. Anophthalmologistaneyespecialist. (An ophthalmologist an eye specialist)
6. TherearemanygoodhospitalsinUkraine. (There are many good hospitals in Ukraine)
№2
Закінчити речення.
1. If you have a toothache you should...
2. If you have a headache you should...
3. If the person is bleeding, you should...
4. If a person has swallowed something, you should...
5. We use vitamins when...
6. The doctor will take your pulse,...
7. The doctor gave a good...
8. All diseases...
9. Medical check up...
10. І feel...
№3
Заповнити таблицю використовуючи комп’ютер (на кожного учня)
Group the words into 4 columns. A dentist, to sneeze, a sore throat, a tongue, to cough, lungs, a surgeon, a nurse, a disease, treatment, a heart, to prescribe.
A symptom
An illness
Apart of body
Health service








 















5. Презентація проектів, підготовлених учнями.


III. Заключна частина уроку.
ІV. Домашнє завдання. Повторити лексику вивченої теми. Написати правила, щоб бути здоровим.
V. Оцінювання.
Оцінити свої знання, використовуючи таблицю.
NOW I CAN
Listen and read about health service

Talk about symptoms of disease

Ask how somebody feels and answer

Give advice to somebody who feels not well

Write about an illness and the doctor's visit


3. Оцінювання з коментарем


Додаток 1

№3
Заповнити таблицю.
Group the words into 4 columns. A dentist, to sneeze, a sore throat, a tongue, to cough, lungs, a surgeon, a nurse, a disease, treatment, a heart, to prescribe.

A symptom
An illness
A part of body
Health service
























Подпись:


Подпись:






















                                                             



















Немає коментарів:

Дописати коментар