3 клас
Тема. Я, моя родина і друзіПідтема: Ферма, свійські тварини.
Мета: Ознайомити з лексикою теми. Навчати діалогічного мовлення за темою. Ознайомити учнів і та відпрацювати конструкції these/those are. Виховувати ввічливість у спілкуванні. Лексичний матеріал : нові ЛО : chicks, goat,pig,cow,goose,geese, hen, dog, rabbits, horses, ducks. farmer,farm
Обладнання: Підручник, тематичні малюнки (с. 43—45), робочий зошит, пісня “Animal farm”, перентація “Domestic animals”
ХІД УРОКУ
І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
Greeting 1. Привітання й повідомлення теми та мети уроку.
Т: Сьогодні ми дізнаємося, які тварини живуть на фермі дідуся Тома, і навчимося називати їх англійською мовою.
Warming up 2. Уведення в іншомовну атмосферу.
1) Гра «What animal says that?». T: What animal says «bow-wow» ? (Якщо треба, вчитель підказує дітям, що «bow-wow» — це «гав-гав».) What animal says «mew-mew»? What animal says «moo-moo» ? (Якщо учні не знають, як сказати англійською мовою «корова» , вони відповідають українською, а вчитель підказує, що «корова» англійською мовою «cow». Так само й з іншими назвами тварин, яких не можуть назвати учні.) What animal says «chick-chick»? What animal says «oink-oink»? What animal says «cock-a-doodle-doo»? What animal says «hi-ho»? What animal says «quack-quack»? T: Right! Listen to the story about a mother-duck and her children — little ducks. Розповідаючи перший куплет вірша, вчитель пояснює усі незнайомі слова, словоспо¬лучення й речення, а також сам перекладає речення українською мовою. Наступні куплети перекладають учні.
2) Вірш «Five Little Ducks». Розповідаючи перший куплет вірша, вчитель пояснює всі незнайомі слова, слово¬сполучення й речення, а також сам перекладає речення українською мовою. Учитель може також використати зорову опору — малюнок із зображенням качки й каченят або іграшки.
FIVE LITTLE DUCKS
Five little ducks went swimming one day.
Over the pond and far away.
Mother-duck said: «quack-quack-quack»,
But only four little ducks came back.
Four little ducks went swimming one day.
Over the pond and far away.
Mother-duck said: «quack-quack-quack»,
But only three little ducks came back.
Three little ducks went swimming one day.
Over the pond and far away.
Mother-duck said: «quack-quack-quack»,
But only two little ducks came back.
Two little ducks went swimming one day.
Over the pond and far away.
Mother-duck said: «quack-quack-quack»,
But only one little duck came back.
One little duck went swimming one day.
Over the pond and far away.
Mother-duck said: «quack-quack-quack»,
And her five little ducks came back.
Учні хором повторюють вірш за вчителем.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
І. Подання лексичного матеріалу.
1) Усна бесіда за малюнками в підручнику.
Т: Today we'll speak about a farm and animals which live on the farm. Look at the pictures on page 43. We can see many animals here. We can see a hen — курку, and her little chicks — маленьких курчат. Point to the hen. What colour is it? Point to the chicks. What colour are they?
We can also see a duck — качку. Point to the duck. What colour is it? And next to the duck we can see a goat — козлика. Point to the goat. What colour is it? Next to the goat we can see a pig — свинку. Point to the pig. What colour is it? The pictures below. We can see a cow — корівку. Point to the cow. What colour is it? And who is next? A farmer. A farmer is a man who lives and works on a farm. And next to the farmer we can see a goose — гуся. The English say: «Christmas is coming and the goose is getting fat» because they eat goose at Christmas dinner. Англійці кажуть: «Різдво наближається, а гусак жиріє», оскільки вони їдять гусей на різдвяну вечерю. Point to the goose. What colour is it?
We say: one goose, but we say: two geese. «Гуси» англійською мовою — geese.
2) Робота в групах з картками.
Учитель розподіляє учнів на 2 команди гравців і роздає учням кожної групи картки з малюнками тварин (с. 43). Учитель називає різні слова, серед них — назви тварин на картках. Коли учитель називає тварину, учень із кожної групи, у якого картка із цим словом, повинен якомога швидше її підняти. Роль учителя (ведучого) може виконувати один із учнів.
Reading 2. Подання діалогу для читання, впр. 1 (с. 43—44).
1) Етап підготовки до читання.
Усна бесіда з учнями за малюнками до тексту.
Т: So, Tom is at his grandparents' in the country. His Grandpa is a farmer. He lives and works on the farm. We can see his farm on pages 43—44. What animals can we
see? How many cows/goats/horses/hens? What colour are these animals?
2) Етап читання.
Учитель пише на дошці слова: hen, chick, cow, goose, dog, goat, rabbits, horses, ducks.
Т: Which of these words occur in the text?
Учні про себе читають і відповідають на запитання. Потім читають діалог за ролями.
3) Етап перевірки розуміння змісту тексту.
Т: What animals has Grandfather got on his farm? Does Tom like the animals on the farm? What is the name of Grandfather's favourite hen? Can Tom count the eggs? Учні відповідають на запитання.
Pronunciation 3. Практикування у вимовлянні звуків.
1)Впр. 2(с. 44).
Т: Please open your books at page 44. Exercise 2. Let's practise the sounds.
2) Закріплення правил читання літер і буквосполучень.
Учитель розподіляє учнів на три групи й пише на дошці слова: carpet, floor, mouse, horse, armchair, sport, house, farm, car, count, four, park, round, garden, brown, cow, short, door. Завдання першої групи — виписати слова з дифтонгом [аи], другої — зі звуком [а:], третьої — зі звуком [з:].
Grammar 4. Подання граматичної конструкції these/those are....
1) Усна бесіда.
Т (указуючи на олівець): Look! This is a pencil. (Бере два-три олівці.) These are pencils. Коли предмет один, ми кажемо this is... . Коли предметів декілька — these are... . Наприклад: This is a chick.— Це курча. These are chicks.— Це курчата. Now look there! (Учитель показує на дерево за вікном.) That is a tree. — То — дерево. (Учитель широким жестом показує на дерева за вікном.) Those are trees.— То — дерева.
Т: Are there any examples of this/that/these/those in the dialogue on pages 43—44?
Учні знаходять речення із вказівними займенниками у діалозі.
2) Відпрацювання конструкції these/those are на матеріалі тексту «On Grandpa's Farm» (с. 45).
а) Етап підготовки до читання.
Усна бесіда з учнями за малюнками до тексту.
Т: What animals can we see? What animals have these colours: white/ black/ brown/pink/
red/grey/yellow?
б) Етап читання.
Учитель пише на дошці слова: hen, chick, cow, goose, dog, goat, rabbits, horses,
ducks.
T: Which of these words occur in the text?
Учні про себе читають текст і відповідають на запитання. Потім читають текст уголос ланцюжком.
в) Етап перевірки розуміння змісту тексту.
Т: Про які тварини, що в тексті, ми можемо сказати «these are»? «those are»?
Чому?
Playtime 5. Вірш «Counting rhyme», впр. З (с. 45).
Учитель пояснює незнайомі слова та речення. Учні хором повторюють вірш за вчителем; потім вірш по черзі читають три-чотири учні.
Check on Homework
6. Перевірка домашнього завдання.
Для перевірки письмового завдання (опис кімнати за планом) учитель збирає зошити наприкінці уроку.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1. Домашнє завдання.
Розповідати текст «On Grandpa's Farm» з опорою на малюнки в підручнику
(с. 45).
Summarizing 2. Підведення підсумків уроку.
Гра «Animals».
Учні розподіляються на дві команди. Гравці по черзі називають тварин. Виграє та команда, гравці якої назвали більше тварин.
5 клас
Topic : Hobby
Objectives:
- to enrich pupils` knowledge about the activities in free time;
- to practice their skills in analytical reading and writing;
- to practice vocabulary on the topic;
- to practice the structures be fond of, be interested in, like doing something;
- to teach listening skills;
- to revise grammar tense forms;
- to develop pupils` creative thinking;
- to develop pupils` communication skills.
Equipment:
- a tape-recorder with a text and a song;
- handouts with tasks;
- pictures;
Teaching techniques:
- warming-up;
- crossing group activity;
- role- play;
- evaluation;
- elicitation;
- loop-input;
- brainstorming;
- wordsearch.
PROCEDURE
I. Introduction.
1. Greeting.
- Good morning, boys and girls! Glad to see you!
How are you? (Fine, super, so-so, not bad, OK).
I see you look great. Are you ready to start the lesson?
2. Warming-up.
- Are there any butterflies now?
- Why? (it`s cold).
- What season is it now?
- What month is it now?
- What`s the weather like?
- What do children like doing in winter? (playing snowballs, making a snowman, sledging, skiing, skating, playing hockey).
II. Main part.
1. Practicing vocabulary.
- It`s rather cold today. When the weather is cold and bad I prefer staying at home. And what about you? What can you do at home in your free time? (play computer games, watch TV, read books, knit, sew, paint, draw).
- You are right. But you are very active persons, I think. That`s why when the weather is fine you take a ball and play. What games can you play? (basketball, volleyball, football, tennis, ball).
- In summer we always go to the seaside or to the river. What can we do there? (swim, bathe, go fishing, lie in the sun (sunbathe).
- You are very sporty. What do you like to do? (ride a bike, rollerskate, ride a horse).
- So, can you guess what we would be talking about in our today`s lesson? Look at the blackboard. Let`s open the word.
H - we wear it on our heads;
O - it`s a colour and a fruit;
B - you carry school thing in it;
I - it`s me;
E - it`s a very big animal;
S - we can see it only in winter;
2. Presentation of the topic.
- We`ll speak about your free time and how to spend it, about activities you prefer.
3. Reciting a poem.
How do you spend your holidays, Mike?
I usually go on a hike.
And what about you, Tobby?
Go to mountains.It`s my hobby.
4. Memory Game.
- Look at the list of hobbies on p. 65 . Read them. Put these activities in 2 groups. Write the headings
5. Game “Mimes”.
Let`s split into two groups, according to your birthdays (spring-summer, autumn-winter).The pupils whose birthdays are in spring-summer will show different hobbies to those who were born in autumn-winter. Be attentive! You are to give the names of different kinds of activities in turn. (Hobbies are written on the cards: reading, drawing, singing, dancing, cooking, knitting, fishing, writing stories, taking photographs, playing the piano).
6. Writing. Workbook
- Let`s find out how clever and active are you. Complete the wheel. Make up sentences using the words denoting different activities and the structures
to be fond of, to be interested in.
7. Listening. Task 1( p.66)
Listen, then put the interview from Emily's school magazine “Super J” in the right order.
8. Relaxation.
- Pupils, let`s have a short rest and sing a song.
Hide and Seek
Hide and seek. (Cover your face with your hands, and then place one hand over your eyes as if your are searching for something.)
Hide and seek. (Cover your face with your hands, and then place one hand over your eyes as if your are searching for something.)
Let's play hide and seek. (Pat your legs.)
Hide and seek. Hide and seek.
Let's play hide and seek.
Are you ready? Yeah! (throw your fist in the air!)
Are you ready? Yeah! (throw your fist in the air!)
Everybody...HIDE! (encourage the kids to hide...you can guide them to hiding places)
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10...ready or not, here I come! (cover your eyes and count...but peek between your fingers to make sure the kids aren't hiding anywhere dangerous. After you say "here I come!", pause the music so you can take your time searching for the kids. If you want to play again, start the song from the beginning. If you want to stop playing, let the music continue playing and sing the final verse.)
Hide and seek. Hide and seek.
Let's play hide and seek.
Hide and seek.
Hide and seek. Let's play hide and seek.
Let's play hide and seek.
9. Game “At the International Rest Camp”
- Pupils, imagine that you are from different countries. You are at the international rest camp. Intraduce youself.
You should tell us about
the name and surname;
the country where you live;
age;
hobby;
kind of sport.
III. Summing up.
Why do people have hobbies? Give full answers. (People have hobbies because they like
- to learn new things (about nature, plants, towns, famous people)
- to do something useful
- to specialize in subjects
- to make something by themselves
- to enjoy.
OK, pupils. I liked your work at our lesson. I enjoyed your answers very much, because you did your best to be good at English.
Marks.
Home Assignment.
Prepare the story about your family hobbies.
Poem.
Let`s present a poem:
We`ve got a lot of hobbies
But we have a common one
English does attracts us
More than stamps or actors
And it is great fun!
Form 6
Topic: Sport. Kinds of Sports
Objectives:
• to develop students' listening, reading, speaking and grammar skills;
• to revise and enrich students' vocabulary on the topic;
• to practise group work;
• to motivate students to communicate with each other.
Level: Pre – Intermediate
Equipment: a computer, a multimedia projector, a CD player, a CD, HO (a text for reading)
PROCEDURE
I. INTRODUCTION
1. GREETING
T: Good morning, dear children. How are you today? I see you are in a good mood, full of energy and ready for the lesson.
II. WARMING – UP
T: For the start, I would like you to write the old Latin saying by letters. Your tasks are:
• to write down the proverb;
• to translate it;
• to tell us your opinion about its meaning;
• to guess the topic of the lesson.
(One student works at the board.)
A sound mind in a sound body.
(У здоровому тілі – здоровий дух.)
Possible answers:
S1: I agree with this proverb. I think, everyone must do all he can to be healthy.
S2: To my mind, physically inactive people get old earlier than those who have plenty of exercises.
T: You are right. I can add that being in good health means having both body and mind in good working order free from disease and pain. So, what is the topic of our lesson?
S3: The topic of the lesson is “Sport”.
T: Right you are. Today we will talk about different kinds of sport. (Slide 1) You will develop your listening, reading, speaking and grammar skills through various creative activities. (Slide 2)
III. MAIN PART
1. VOCABULARY PRACTICE
T: There are lots of different kinds of sports and games. What are they? (Slides 3-26)
Words: cricket, football, rugby, horse – racing, boat – racing, motor – racing, tennis, golf, baseball, hockey, boxing, basketball, volleyball, badminton, handball, darts, chess, running, cycling, jumping, swimming, gymnastics, figure – skating, water polo.
2. LISTENING
T: Listen to the descriptions of the sports and try to guess what kind of sport is it.
a) It is a team game. Both men and women can play it. The players have a ball. They play the ball with their hands. There are six players in every team. (Volleyball)
b) It is a very popular game in England and in Ukraine. The players kick the ball with their feet. The game lasts 90 minutes and has two halves. The players try to score a goal. (Football)
c) It is a very beautiful kind of sport. It gives the sportsmen strength, rhythm and grace. The sportsmen do some exercises and dance to music on the ice. The dancers have very nice costumes on. (Figure – skating)
d) This game is played everywhere – in Ukraine and in other countries too. It was first played in the USA. Each of the two teams has five players. They bounce the ball on the floor up and down with one hand. They try to throw the ball into the basket. (Basketball)
e) It is a game of two players. Each player starts with sixteen different playing pieces. They move the playing pieces on a board. The aim of the game is taking your opponent's king. (Chess)
3.
GRAMMAR PRACTICE
3.1 When do we use…? (Slide 27)
GO – if you speak about sport ending in –ing.
(e.g. I go swimming.)
PLAY – if you speak about ball games (or chess).
(e.g. I play football.)
DO – if you speak about other sports.
(e.g. I do athletics.)
3.2 What sport can we… (Slide 28)
GO? skating handball
PLAY? ice – hockey karate
DO? aerobics gymnastics
judo swimming
football athletics
tennis basketball
3.3 Check yourself (Slide 29)
GO – skating, swimming;
PLAY – ice – hockey, tennis, football, handball, basketball;
DO – aerobics, judo, karate, gymnastics, athletics.
3.4 T: Complete the sentences using do, play, or go. (Slide 30)
1. Every morning I _________ jogging.
2. On Saturday mornings my brothers ________ football.
3. I _______ gymnastics on Saturdays.
4. My mother and I ___________ aerobics every week.
5. My father and mother _________ golf at the weekend.
6. In winter we ________ skiing.
7. In summer we ________ tennis and ________ swimming.
Key: 1-go, 2-play, 3-do, 4-do, 5-play, 6-go, 7- play, go.
4. RELAXATION
T: Now let's have some rest. Stand up, please.
Hello Hello
Hello, hello. (Wave one hand, then the other hand) Can you clap your hands? (Clap!)
Hello, hello. (Wave!)
Can you clap your hands? (Clap!)
Can you stretch up high? (Stretch!)
Can you touch your toes? (Bend down and touch your toes)
Can you turn around? (Turn around)
Can you say hello? (Wave, then say hello to as many people as you can!)
Hello, hello. (Wave!)
Can you stamp your feet? (Stamp your feet.)
Hello, hello. (Wave!)
Can you stamp your feet? (Stamp your feet.)
Can you stretch up high? (Stretch!)
Can you touch your toes? (Bend down and touch your toes)
Can you turn around? (Turn around)
Can you say hello? (Wave, then say hello to as many people as you can!)
Hello, hello. (Wave!)
Can you clap your hands? (Clap!)
Hello, hello. (Wave!)
Can you stamp your feet. (Stamp your feet!)
(A teacher and the students perform the activities.)
5. READING
Pre – reading
T: Before you read, try to guess if sport is so important for children.
While – reading
T: Read the paragraphs below and see if you were right.
I am Alison and I am not very fond of sports. I am a bit plump and it is difficult for me to run and jump. I don’t like to compete, but I like to watch sports on TV. Best of all I like watching figure skating. I sometimes go skating myself.
I am Peter. Sport plays a great role in my life. I love every kind of sports – football, hockey, volleyball and basketball. I also play chess and I love to play football. I go to our local football club every spare minute and my dream is to become a football player. I also watch football on TV a lot.
I am Ann. I am not crazy about sports, but I think it is very important to keep in good form and stay healthy. I want to become a model, so I take great care about my body. I go jogging every day and I attend fitness room three times a week. When I have time, I also attend classes of aerobics, but they are quite expensive, so I can't go as often as I want.
My name is Alex. I don’t understand people who think only about sports and physical perfection of their body or watch others doing the same on TV. Such people miss out a lot in their lives. It is much more fun to train brains. In the modern world people do not need muscles, difficult things can be done by machines. I am happy sitting on my sofa with a book or in front of the computer.
Post – reading
1. Write down only a name. (Slide 31)
a) Who is fond of training brains?
b) Who likes training football?
c) Who likes figure skating?
d) Who keeps fit for health and good figure?
e) Who hates competing?
f) Who is fond of many kinds of sport?
Key: a) Alex; b) Peter; c) Alison; d) Ann; e) Alison; f) Peter.
2. Answer the questions (Slide 32)
a) What is Ann's ambition?
b) Why doesn’t Alison like sports?
c) How does Alex spend his spare time?
d) Why doesn’t Ann often attend classes of aerobics?
e) Where does Peter play football?
Key: a) She wants to become a model.
b) She is a bit plump and it is difficult for her to run and jump.
c) He sits on his sofa with a book or in front of the computer.
d) Because they are quite expensive.
e) At the local football club.
6. TRUE/FALSE GAME
T: Repeat the sentence if it's true for you, but say nothing if it's false.
• We go in for sports.
• Sport is popular in Ukraine.
• Sport isn’t very important in our life.
• We are fond of sports.
• I don’t like playing football.
• I like swimming.
• I take part in sport competitions.
• I do morning exercises every day.
7. GROUP WORK (Slide 33) T: Work in groups of four. Write a list of sports on a sheet of paper. One person thinks of a sport and the others have to guess which sport it is. These questions will help you. • Is it a team sport/game? • Do you use a ball? • Do you compete with the others? • Is it a water sport? • Is it… (swimming)?
8. ROLE – PLAY. INTERVIEVING
T: Now imagine that a reporter came to you and he wants to interview you about your favourite kind of sports.
Possible questions:
1. Do you like sport? Why?
2. Are you fond of playing football?
3. Does sport help you to keep fit?
4. How often do you go to the sports ground?
5. What sports are popular in your family?
6. Are you good at running (swimming, skating…) ?
7. Do you want to be a sportsman? SPEAKING
T: As a result of our lesson, tell us about your favourite kind of sports.
IV. SUMMING – UP
T: What have you learnt at today's lesson? What can you do now?
S1: I can recognize different kinds of sports.
S2: I can speak about my favourite kind of sports.
ІV. HOME ASSIGNMENT (Slide 34)
T: Write about your favourite kind of sports using the writing guide.
• My favourite kind of sports is… .
• I think that… .
• I go (play, do)… every … (two times a week).
• I want to… (take part in…, win cups, medals…).
7 клас
Тема : Урок-вікторина "Цікава англійська"
План уроку
І. Організація класу.
ІІ.
1.Перевірка знань лексичних одиниць теми «Велика Британія»:
а) Розгадування кросворду;
б) Виконання тесту «Чи знаєте ви Англію?».
2.Розвиток логічного мислення та удосконалення навичок
письма.
Розгадування ребусів. 3.Удосконалення навичок аудіювання та читання.
Прослуховування пісні та виконання лексичної та граматичної
вправи.
ІІІ. Підбиття підсумків.
Цілі:
практичні: удосконалювати навички використання лексичних одиниць у мовленні та розуміння їх у процесі читання; навички говоріння, читання, аудіювання, письма;
освітні: розширити знання про звичаї, традиції Великобританії, розвивати кругозір дітей;
розвивальні: розвивати швидкість розуміння почутого та прочитаного, логічне мислення, пам'ять, увагу;
виховні: виховувати почуття ввічливості, навчати чемного ставлення до людей; посилити інтерес до вивчення іноземної мови.
Обладнання: дошка, ребуси, картки з кросвордом, слова пісні, запис пісні.
ХІД ЗАХОДУ
I ЕТАП. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Повідомлення цілей заходу
Т. Сьогодні ми з вами проведемо вікторину «Цікава англійська». За кожну правильну відповідь ви отримаєте по 1 балу. Наприкінці уроку визначимо кращого знавця англійської мови та Великої Британії, він отримає грамоту.
II ЕТАП. ОСНОВНИЙ
Тур 1. Розгадування кросворду
Т. Find 9 words.
t E r a і n s E
u n b n m c c n
b g c W o r о g
e 1 a a r і t 1
t a b 1 o c 1 і
e n u e s x a s
a d s s e y n h
L o n d o n d x
Clues
1) England — Англія
2) Scotland — Шотландія
3) Wales — Уельс
4) London — Лондон
5) English — англійський
6) tube — назва метро в центрі Лондона
7) tea — чай
8) rose — троянда
9) rain — дощ
Учні, які правильно знайшли слова, отримують по 1 балу.
Тур 2. «Чи знаєте ви Англію?»
Т. Choose the right answer.
Учні вибирають правильний варіант а, b або с.
1. What is the capital of Great Britain?
a) Paris b) London c) Athens
2. Who is the head of the state?
a) Queen Elizabeth II b) Prince Charles c) the Prime Minister
3. What river is London situated on?
a) the Clyde b) the Severn c) the Thames
4. What is the official language of Great Britain?
a) French b) English c) Welsh
5. What is the biggest mountain?
a) Snowdon b) Ben Nevis c) Seafell
6. What is the British currency?
a) dollar b) pound sterling c) euro
7. What is the longest river of GB?
a) the Clyde b) the Severn c) the Thames
8. What sea is between Ireland and Great Britain?
a) the Irish sea b) the North sea c) the Celtic sea
9. What is the capital of Scotland?
a) Cardiff b) Belfast c) Edinburgh
10. What is the weather in GB?
a) hot and wet b) warm c) foggy
Keys: 1 b; 2 a; 3 c; 4 b; 5 b; 6 b; b; 8 a; 9 c; 10 c.
Учні, які правильно відповіли, отримують по 1 балу.
Тур 3. Розгадування ребусів
Т. And now, let's to solve some puzzles. Look at the blackboard.
Keys: 1 horn; 2 planet; 3 chess; 4 friendship; 5 blackboard; 6 nose; 7 pen; 8 peg;
9 motherland.
Учні, які правильно відповіли, отримують по 1 балу.
Тур 4. Слухання пісні
Т. Listen to the song "Yesterday" and put the right word into gaps.
man / shadow / wrong/ long/ easy/ hide
Yesterday
“The Beatles”
Yesterday
All my troubles seemed so far away,
Now it looks as though they’re here to stay,
Oh, I
believe in yesterday.
Suddenly
I’m not
half the … I used to be,
There’s
a …
hanging over me,
Oh,
yesterday came suddenly.
Why she had
to go, I don’t know,
She
wouldn’t say,
I said
something … ,
Now I … for
yesterday.
Yesterday
Love was
such an … game to play,
Now I need
a place to … away,
Oh, I
believe in yesterday.
Vocabulary
work
I used to
be – я колись був
To long for
smth – жадати чогось
trouble – неспокій, хвилювання; турбота
shadow – тінь
hang - висіти, вішати
wrong – неправда, помилковість
long for
- прагнути чого-небудь
hide
– ховати(ся), переховувати(ся)
Учні, які правильно відповіли, отримують по 1 балу.
Ill ЕТАП.
ЗАВЕРШАЛЬНИЙ
Підбиття
підсумківВизначення
переможця за кількістю набраних балів. Вручення грамоти переможцю.
Проект “Мій домашній
улюбленець” (My pet)
Тип проекту:
індивідуальний творчий проект .
Мета:
- Розвивати навички аудіювання, говоріння,
читання, письма.
- Використовувати лексику за темою “Мій домашній
улюбленець”;
- Виховувати любов до тварин, розуміння необхідності
піклуватися про них;
Результат: створення індивідуальних плакатів про домашніх улюбленців, проведення виставки робіт “Наші домашні улюбленці”.
Вік: 10 років.
Рівень володіння англійською: початковий .
Це короткотривалий проект, який виконується протягом двох
уроків. Попередньо опрацьовується лексика і граматичні структури, з якими учні
не були знайомі. Учні можуть здійснити колективний проект – плакат “Наші улюбленці”.
План реалізації проекту:
І. Підготовчий етап
1. Обговорення теми за малюнками, фотокартками.
2. Обмін життєвим досвідом, інсценування.
3. Послухати віршик і дати відповіді на запитання: Is it a cat or a dog? What is his name?
What colour is he? What does he like?
My cat
I have a cat,
His name is Red.
His ears are white.
His is nose is wet.
He likes to play,
He likes to run,
To lick his milk,
And have some fun.
Результат
етапу: створено,
дружню атмосферу, учні зосередились на тематиці проекту “My pet”, навчилися розповідати
про домашніх улюбленців.
ІІ. Ідеї для
проекту:
1.
Запропонуйте учням визначити, щосаме вони могли б зробити в своєму проекті, про
що розповісти. Записати на дошці всі пропозиції (name, colour, big or small, favorite things etc.)
Якщо діти не достатньо знайомі
з проектною роботою, вони працюють за схемою, запропонованою вчителем.
2. Важливо
залучити учнів до обговорення і прийняття рішення щодо того, яким буде кінцевий
результат. Учитель обговорює з класом, як можна написати і оформити, яким чином
презентувати проект.
3.
Продемонструвати приклад проекту.
Результат
етапу: учні під керівництвом
вчителя висунули ідеї щодо проекту, кінцевого результату, здійснення,
оформлення.
ІІІ. Планування
проекту.
1. Визначте
остаточно, яким буде кінцевий результат, з яких частин буде складатися проект.
Це може бути індивідуальний плакат, де учні розповідають про своїх улюбленців і малюють їх або приклеюють фото.
2. Складіть план
створення плакату. Вчитель може запропонувати учням розташувати дії в
правильній послідовності: написати розповідь, проконсультуватися з вчителем,
написати остаточний варіант, зробити малюнки і добрати фото домашнього улюбленця,
оформити плакат, підготувати розповідь.
3. Запропонуйте дітям
визначити, що необхідно для оформлення проекту (фотографії домашнього улюбленця,
малюнки тощо).
4. Визначте час,
необхідний для здійснення.
5. Визначте, як
провести презентацію проекту, яким чином
організувати виставку, де вивісити роботи.
Результат
етапу: накреслили
план здійснення проекту та його презентації.
ІV. Основна
робота за проектом.
Результат
етапу:Діти написали
(відповіли на запитання) про своїх чотириногих друзів.
V. Консультація вчителя.
Вчитель відповідає на запитання учнів, допомагає виправити помилки в роботах, координує
їх діяльність.
Результат
етапу: скоригована
робота, написана учнями.
VІ. Виконання
остаточного варіанту та оформлення.
Результат
етапу: оформили
плакат “My pet”.
VІІ. Підготовка
і проведення презентації.
1. Учні готують
розповіді про своїхдомашніх улюбленців.
2. Вони
презентують свої роботи, розповідають про своїх домашніх улюбленців однокласникам,
демонструють плакати, відповідають на запитання інших учнів.
Результат
етапу: Провели
виставку плакатів “My pet”, презентували роботи на уроці англійської.
VІІІ. Підведення
підсумків та оцінювання.
1.
Обговорити, що сааме сподобалось дітям в цьому проекті, що вийшло найкраще, які
труднощі виникали, як діти їх долали.
2. Оцінити
кожне завдання (дуже цікаве, цікаве, звичайне, не цікаве)
3.
Оцінювання вчителем.
Урок № 1
Тема: Свята і
традиції, їх святкування
Мета: Повторити й
активізувати лексику теми.
Ознайомити
учнів з традиціями святкування Різдва та Нового Року у Великій Британії.
Навчати
учнів планувати свої повідомлення.
Практикувати
учнів в аудіюванні та письмі.
Розвивати
вміння працювати в групах.
Формувати
навички монологічного мовлення.
Виховувати
цікавість до культурних традицій свого та інших народів.
Обладнання: Підручник,
комп’ютер, презентація «Святкування
Різдва в Великій Британії», текст та картки для аудіювання, малюнки зі
зображенням свят, кросворд.
Тип уроку: комбінований
урок.
ПЛАН УРОКУ
І.
ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
1. Привітання.
Good
morning, children!
I’m glad to
see you!
2.
Повідомлення теми і мети уроку.
Today we are going to speak about holidays in our country and in Great Britain
and about the way of celebration (слайд
1). You will know about one of the most popular holidays in Great Britain and
Ukraine — Christmas, how it appeared and what way it is celebrated. To the end
of the lesson you’ll speak about
Christmas celebration in Great
Britain .
3. Фонетична розминка
Let’s
practice some sounds:
Слайд 2 [ð] weather, the, mother, brother
You never know with the weather
Слайд 3
[w] window, why, windy, white,
winter
We see a window
Слайд 4 [æ] rabbit, cat, Santa, Valentine
A black cat sat on a mat
And ate a fat rat
4. Уведення в іншомовну атмосферу
1. Складання розповіді про погоду.
And now,
let’s speak little about weather.
Tell me
please, what is the weather like today?
(робота з картками)
Is it cold, cool or warm today?
What colour is the sky?
Is the sun shining?
Is the wind blowing?
What is the temperature?
2. «Мозковий штурм»
What holidays do you know?
Christmas New Year St. Valentine’s Day
Mother’s day HOLIDAYS Easter
Halloween Independence Day
(учні по черзі пишуть назви свят на дошці)
3. Гра “What’s the Date?”
Набір
карток з назвами свят лежить на столі. По черзі учні підходять до столу, беруть
картки, називають свято і називають
дату, коли це свято відзначається s яке свято.
Малюнок із зображенням свята прикріплюють на дошку, відповідно до виду свята.
За кожне правильне складене речення — 1 бал.
(робота
з НО2)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
1. Аудіювання тексту.
Pre-listening Activity
Гра «Do you know Christmas words»
(слайд 6)
Look at these words. Look at these pictures. Match
the words with their pictures.
Santa
Claus
Christmas tree Sleigh Carol Pudding |
Christmas
card
Christmas stocking
(прикріплюють малюнки до написаних слів на дошці)
|
And now let’s look at the screen and listen to the text about Christmas
and New Year in Great
Britain .
Аудіювання тексту (двічі)
On the 25th of December English
people celebrate Christmas (слайд 7). Christmas is considered to be the most important holiday in country. In Britain this
holiday is celebrated at home and goes for three days: Christmas Eve, Christmas
Day and Boxing Day (слайд 8). There are a lot of Christmas traditions. The children are told that Santa
Claus with white bear and red suit comes into the house at night (слайд 9) and leaves presents for
children in the Christmas stockings (слайд 10). On Christmas all people receive and send Christmas cards (слайд 11). On Christmas Day they go to
church and stay for a service (слайд 12). Every family has Christmas tree (слайд 13). They put the tree in the room and decorate it and the house. All the family usually meets for the big
Christmas Dinner (слайд 14). For dinner they have a stuffed turkey, mashed potatoes, pudding, tea and
coffee. They like to sing traditional Christmas songs — carols (слайд 15).
The first of January, New Year's Day, is a national
holiday in Great Britain .
People don't go to work on this day. They send cards and give presents. The
most common type of celebration is a New Year party. People usually have
parties and dances with their relatives and friends. At midnight in London they go to Trafalgar Square (слайд 16). In this
square there is a large New Year tree on which there are many little coloured
lamps (слайд 17). The people of Norway send a great New Year tree
to the English people every year. When Big Ben, the largest clock in London, (слайд 18) begins to
strike twelve, the people in Trafalgar Square take hands and sing the Scottish
song "Auld Lang Syne", wish one another a Happy New Year and then go
home (слайд 19).
Post-listening activity
a)
True or False
Read the sentences and say are
they “true” or “false”
1.
English people celebrate
Christmas on the 7th of January. (F)
2.
It celebrate for three days.
(T)
3.
Santa Claus brings presents
for children. (T)
4.
On Christmas all people receive and send letters.
(F)
5.
On Christmas Day they don’t
go to church. (F)
6.
On this holiday English people
decorate Christmas Tree. (T)
7.
От dinner they have only tea.
(F)
8.
Children like to sing
traditional Christmas songs — carols. (T)
9.
New Year's Day is a religious holidays in Great Britain .
(F)
10.
People usually don’t
have parties.(F)
11.
English people
get a great New Year tree from Norway .
(T)
12.
When Big Ben strikes twelve people come together. (T)
b)Find this sentences in the
text
1.
Різдво вважається найбільш важливим святом в Британії.
2.
На Різдво всі люди отримують і посилають різдвяні
листівки.
3.
Кожна сім’я має Різдвяну ялинку.
4.
Вся сім’я звичайно збирається за Великим різдвяним
обідом.
5.
Вони люблять співати традиційні різдвяні пісні —
колядки.
6.
1 січня, новорічний день — національне свято у Великій
Британії.
7.
Люди не ходять на роботу цього дня.
8.
Народ Норвегії присилає велику новорічну ялинку
англійцям кожного року.
2. Фізкультхвилинка
And now let’s have a rest and
sing traditional Christmas song —
“Jingle bells”
Dashing through the snow
In a one – horse open sleigh
Over the hills we go
Laughing all the way
Bells on bob-tail ring
Making spirits bright
What fun is to ride and sing
A sleighing song tonight.
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one – horse open sleight.
In a one – horse open sleigh
Over the hills we go
Laughing all the way
Bells on bob-tail ring
Making spirits bright
What fun is to ride and sing
A sleighing song tonight.
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one – horse open sleight.
3. Розвиток навиків діалогічного
мовлення.
1.
Робота з підручником. Складання діалогу (впр.4, с.65)
Учні в парах складають діалоги за прикладом вправи. По закінченні роботи
інсценують діалоги перед класом.
—
What is your favorite holiday?
—
When is it celebrate?
—
What kind of holiday is it?
4. Розвиток навиків писемного
мовлення
One of the Christmas and New Year traditions is to prepare and send
cards. Open your books on page 67. You can see different greetings. I suggest you to choose and write a short
greetings to you friend with holiday you like best of all. Then one of you must
read greeting and other must guest what holiday is it.
5. Розвиток умінь мовлення
You have just listened to a lot about Christmas and
New Year, and now let’s make a small project
“What we know about Christmas and New Year traditions”.
Учні
складають невеличку презентацію, потім
презентують свою розповідь про святкування Різдва та Нового Року у Великій
Британії.
ІІІ.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ.
1.
Домащнє завдання
Design and prepare Christmas
or New Year Card.
2.
Оцінювання учнів. (за кількістю смайликів)
3.
Підведення підсумків уроку
You have learnt a lot today.
When English people celebrate Christmas? What kind of holiday is it? Do you
like Christmas? When English people celebrate New Year? What kind of holiday is
it? Do you like New Year?
4.
Розгадування кросворду.
The lesson
is over. Good-bye.
Урок № 2
Тема: Улюблені свята
Мета:
·
ознайомити учнів із Днем подяки,
практикувати у вживанні лексики з теми «Улюблені свята», вчити працювати в
групі, вчити взаємодіяти в заданій ситуації, вчити привітань до свят;
·
розвивати навички усного
мовлення, аудіювання, письма, читання, розвивати увагу, логічне мислення,
світогляд учнів за рахунок інформації, одержаної з допомогою англійської мови;
·
виховувати повагу до традицій та
культури свого народу та інших країн.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, дошка, листівки, дидактичний матеріал.
План уроку
І. Організація класу
Good afternoon, dear friends!
I’m glad to see you.
How are you today?
II. Повідомлення теми і задач уроку
The theme of our lesson is “Our favourite
holidays”.
III. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
Лексична зарядка
Repeat after me: a custom, a firework, a parade,
a tradition, a celebration, to celebrate, in honour of, to depend on.
Translate these words.
What things do you associate with
holidays?(presents, postcards, flowers, etc).
Make up a scheme.
IV. Календар свят
Now we’ll see how well you know holidays.
Match the holidays with their dates.
1. New Year a) April
2. Christmas Day b) January,1
4. Easter d) October,31
5. Victory Day e) January,7
6. Independence Day g) August,24
7. Halloween Day h) December,19
V. Розвиток навичок читання
Now you are going to read a letter from a girl.
She tells us about Thanksgiving Day.
But first of
all look at some new words:
Harvest – урожай
Settler – поселенець
Open your books and read the text. ( ex.1, p.66 Карп’юк).
Now close your books and say if the following
sentences are true or false.
1. Thanksgiving Day is celebrated on the fourth
Thursday of November.
2. Pilgrims were the first settlers of Great Britain .
3. The Indians helped the Pilgrims to have a
good harvest.
4. The Pilgrims invited their Indian friends to
join their festival.
5. Since that time Americans and British people
thank God and each other for the good on this day.
VI. Розвиток навичок аудіювання
Now I am going to read you a letter from Tanya.
Listen to it and be ready to answer the questions.
1. Where is Tanya from?
2. What does Tanya love?
3. What does she like cooking?
4. What do they make?
Hi, everyone.
My name’s Tanya. I live in Ukraine . We
celebrate many holidays in our country. I should say I like all of them.
Celebrating is my joy. I love greeting guests at
my home. I like cooking something tasty. Guests come to share the joy of the day.
Sometimes we make presents or surprises for each
other. It’s great.
Now tell me what holidays you like to celebrate.
VII. Робота в групах.
Розвиток
навичок говоріння
Your task is to make up greetings and join the
right group.
We have four greeting cards for the following
holidays: New Year, Birthday, St.Valentine’s Day, Easter.
I’ll give you parts of sentences, you must make
up greetings correctly.
1) Christmas greetings and/ best wishes/ for the
New Year.
2) Many Happy/ returns of the day.
3) Will you be/ my Valentine?/ Happy Valentine
Day!
4) Happy Easter!/ Have a jolly Eastertime.
When you form four groups, you are to tell us
about these holidays. You may use some helpful phrases.
1) Christmas and New Year: a Christmas tree,
Santa Claus, to have a party, to invite guests, to make the New Year’s wishes, to sing songs.
2) Easter: to paint Easter eggs, to go to
church, to have family dinner, to bake an Easter cake.
3) Birthday: to invite guests, to get presents,
to bake a birthday cake, to have a good time, to sing songs.
4) St.Valentine’s Day: to greet other people, to
send greeting cards, to make presents.
VIII. Розвиток навичок письма
Complete the following sentences:
1) At Easter people usually go to… (church)
2) We usually give … to mothers on Mother’s Day.
(flowers)
3) On New Year’s Eve people usually … a New Year
tree. (decorate)
4) Children like to get … on Christmas Day.
(presents)
IX. Гра «Закінчи вірш»
Complete the following rhymes.
1) It is winter, it is cold.
Father Frost is very … (old).
2) Snow on the ground
Snow all … (around).
3) Rain, rain go away
Come to me another … (day).
X. Поетична хвилинка
Do you know any poems about holidays?
1) Easter:
Hop, hop, hop
Hop my bunny, hop,
Hop along my little bunny
You look sweet and very funny
On this Easter day.
2) Birthday:
So many wishes
So many smiles
Too many memories
Too few words
With one big Birthday
Happy Birthday!
Today is your day to celebrate
Your day to be the star
So let the ones you love
All cheer and say how special you are.
3) St.Valentine’s Day:
Roses are red
Violets are blue
Sugar is sweet
And so are you.
4) New Year and Christmas:
The New Year tree so fine and tall
Stands in the centre of the hall.
Its needles are green, its toys are bright.
Our New Year party is tonight.
Around the fir-tree let us play
Because it is a New Year day.
XI. Підведення підсумків уроку.
Виставлення
оцінок.
Домашнє завдання. Намалювти малюнок до одного
зі свят і описати свято англійською мовою.
Урок № 3
Тема: Англійські традиції та свята
Мета: - створити умови для розвитку навичок читання і усного мовлення;
-
розвивати мовну здогадку;
-
виховувати інтерес та повагу до
традицій англомовних країн;
Обладнання: малюнки, цукерки, символи свят, mind-map
План уроку
І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
Introductory talk 1.Вступна бесіда за темою уроку
Привітання, бесіда з черговим.
Warm – up Scrambled words. Розшифруй словосполучення
Nelgsih
lodhiyas nad ratiditons
( English holidays and traditions)
Aim 2.Повідомлення теми та завдань уроку
Today we’ll speak about English holidays and traditions. By the end of the
lesson
you’ll be able to
speak about English holidays and traditions.
II. Основна частина уроку
Check-up 1. Актуалізація опорних знань
учнів з вивченої теми.
Conversation. Бесіда з учнями.
-
Where do you live?
-
What do you know about Ukraine ?
-
Where is Ukraine
situated?
-
What another large country
is also situated in Europe ?
Yes, you are right. It’s Great
Britain .
Вправа « Асоційтивний
кущ». Mind-map “ Great Britain ”
The UK
Big Ben London Tower island
Traditions holidays
Quiz 2. Активізація вивчених ЛО та теми уроку
Вікторина “ Great Britain”
1.
The UK consists of…
a)
England , Scotland ,
Wales , Northern Ireland ;
b)
England , Wales ,
Ireland ;
c)
England , Scotland ,
Wales ;
d)
England , Scotland ,
Wales , Ireland ;
2.
What river does London stand on?
a)
Avon b) Clyde
c) Thames d) Dnieper
3.
What’s the capital of Scotland ?
a) London ;
b) Edinburgh ; c) Belfast ; d) Manchester
4. What’s the population of London ?
a) about 8 mln; b) about 3 mln; c) about 14 mln; d) 20 mln
5. What is the right name for the
Houses of Parliament?
a) Westminster
Abbey; b) Big Ben; c) Cenotaph; d) Palace of Westminster
6. What are the university towns?
a) Birmingham
and Belfast ;
b) Oxford and Cambridge ; c) London and Belfast ;
d) Edinburgh
and Coventry
7. What city is one of the big
ports?
a) Glasgow ; b) Sheffield; c) Liverpool; d) Cambridge
8. What language do people speak
in Scotland ?
a) Welsh; b) German; c) French; d) English
9. How many parts does London consist of?
a) 2; b) 4; c) 10; d) 3;
10. What is Westminster Abbey?
a) a shop; b) a street; c) a church; d) a museum;
11. When do English people
celebrate Christmas?
a) December, 25; b) January, 1st; c) January, 7th; d) September, 1st ;
Group work 3. Робота в групах. Монологічне мовлення
Now, choose a card with a symbol of a holiday, discuss in groups and then
speak
about tradition.
Symbols: heart, eggs, pumpkin, angel
Traditions: St. Valentine’s Day, Easter, Halloween, Christmas
Speaking 4. Усне мовлення за темою уроку.
Speak about the tradition you have but don’t mention its name. Other groups
have to
guess what tradition you
are speaking about.
And you also will do some
activities connected with your traditions.
Activities: St. Valentine’s day – scrambled valentine
poems
Easter – read the message on
Easter eggs
Halloween – a game “ Trick or
treat” ( учні вигадують собі костюм і
говорять Trick
or treat учителю, вчитель дарує цукерки)
Christmas – decorate the New Year Tree with words
III.
Заключна частина уроку
Homework 1.Домашнє завдання Write about your favorite tradition
Summarizing 2.Підведення підсумків уроку та оцінювання.
You worked very well today and got good marks.
See you next lesson.
Good-bye!
Урок № 4
Тема уроку:
«Holidays in Ukraine »
Мета уроку:
- ознайомлення й закріплення нового матеріалу; закріплення вивчених лексичних одиниць;
- Розвиток
навичок читання й діалогічного мовлення;
- виховання в учнів культури дозвілля, почуття
патріотизму й поваги до традицій свого народу.
Обладнання: підручник
з англійської мови для 6 класу, роздатковий матеріал з ілюстраціями, малюнки,
слайди, комп’ютер
Тип-уроку:
урок-конференція
Хід уроку
ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
Good
Afternoon! I’m glad to see you! Take your sits. Who is absent for today?
II. Перевірка домашнього завдання.
Ex. 5 on page 132.
ІІІ.
Повідомлення теми та мети уроку.
Write down
the date and topic ion your copy-books.
IV. Мотивація
навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя про свята в Україні.
We have many
holidays in Ukraine
but I would like to tell about the main of them. First it is the New Year. It
is my favourite holiday. It is merry to decorate the New Year Tree, to dance
near it and to receive presents. Then in a week there is Christmas. In Ukraine it is
an old and popular holiday. In the morning boys go from house to house, from
flat to flat, sing traditional holiday songs and wish everything good to the
people they visit. The people give them sweets, cakes and money. The 8th of
March is the Women's Day. We give presents to our mothers, grandmothers,
teachers, sisters and girl-friends and wish everything good to them. On the 1st
of May we celebrate May Day. On the 9th of May we have Victory Day. It is a
great holiday. We say, "Thank you very much" to old people who took
part in the Great Patriotic War and defended our Motherland against the
fascists. In spring we have one more traditional holiday. It is Easter. Usually
people bake cakes and paint and colour eggs for the holiday. On the 24th of
August we celebrate Independence Day. The 1st of September is a holiday for everybody
who studies. Each holiday is interesting in its way but all of them are good
and merry.
V. Кожен учень виступає із своїми
повідомленнями про свята в Україні
(Староста
виходить на клас і відповідно до списку доповідей надає слово кожному
доповідачу)
1 доповідач
January - New Year's Day
Is one the
most favorite of all holidays in Ukraine . As in Western countries on
Christmas Eve, Ukrainians give "New Year" presents, Children receive
their presents under the New Year Tree on the morning of the 1st of January.
Traditionally just prior to midnight there's a Presidential speech broadcast
nationally. When the clock strikes Midnight, people pop open thier champaign
bottles and raise a toast. With the first glass they congratulate each other as
the clock strikes 12 times and fireworks fill the sky. The week before the New
Year is a busy one with shopping, parties at work, decorating pine and
fir-trees, and cooking the years most delicious meals. The main folk heroes of
this holiday are Father Frost (Did Moroz) and his grand-daughter
"Sniguron'ka" (The Snow Girl). The tradition of predicting fortunes
on this night is very popular among young people.
2 доповідач
7 January - Christmas
The period
from the 7th until the 14th of January is Saint Christmas week. During this
week people go from one house to another, singing songs and wishing good wishes
to health, prosperity, etc. and just having a good time. Most usually are
dressed in folksy or carnival type costumes. Such activity is called
"Kolyaduvannya" and "Schedruvannya". The songs are called
"kolyadky" and "schedrivky". When somebody is singing these
songs and greeting you, as a rule you should give them sweets or food or drinks
or whatever you have as a token of appreciation. . It is believed that everything
that the people have sung in their Kolyadka and Schedrivka will come true.
3 доповідач
8 March - International
Women’s Day
is
considered the first Spring Holiday in Ukraine . It is an official day off
as both men and women look forward to this holiday. It originated as a day of
fighting for women's rights, when on the 8th of March 1897 women (workers of
sewing and shoe factories) gathered in New
York demanding 10 hour working days, light and dry
work places and equal salaries with men. In 1910 at the International
Conference of Women Socialists in Copenhagen ,
Clara Tsetkin proposed celebrating the International Women's day on March, 8th
which sounded an appeal to all women of the world to join in the struggle for
equality.
4 доповідач
April - May - Easter
Two weeks
following the Catholic Easter Holiday is the main Christian Orthodox Holiday
established to honor the Resurrection of Jesus Christ following his
crucifiction on the cross and to the coming out of the Jews from Egypt . The date
of Easter is usually determined by the Church calendar and calculated according
to the so-called "Paskhalias" (the name for the "special
tables".) Before and during Easter Ukrainians buy or bake Easter cakes
(buisquits with raisins),and hand paint eggs widely known as Pysanka. It is a
very important holiday. On Easter night people go to their local church,
spending the entire night in Church services! Usually they take with them
Easter cakes, painted eggs, and bottles of wine. In the morning (about 4 am)
the service concludes with the clergyman sprinkling all food with sacred water
which is believed to give strong healing powers. At this time people return
home to continue the celebration with food and drink throughout the the day.
The traditional greeting on this day is: "Khrystos Voskres!" (Christ
is arisen) and the answer "Voyistynu Voskres!" (Truly arisen)
followed with kisses and the exchanging of gifts.
5 доповідач
1 - 2 May - Labor (May) Day
The 1st of
May historicaly has been the traditional holiday of Spring. During the
Industrialization of the Nineteenth Century, it became an International Day of
Solidarity for workers of all countries.
The 1st of May began to be widely
celebrated with various groups of workers joining together and paying tribute
to the memory of victims of oppression and for the rights of all oppressed
workers irrespective of their nationality, sex, age and/or profession. In it's
convention of 1888 the "American Federation of Labour" declared, that
May the1st should become a day for the active struggle of workers for the
eight-hour work day.
6 доповідач
9 May — Victory Day
This is a holiday of both joy and sorrow. A
great tribute is bestowed to those who gave their lives during World War II
resulting in today's peace and happiness. The eternal memory of those lost will
last forever throughout the generations. Veterans gather together remembering
those who perished. Every city has an area on this holiday in which people
gather called "The Eternal Fire". In Kyiv it is located near the
famous WWII museum and the "Motherland" Statue and Monument.
7 доповідач
28 June - Constitution Day
24 August - Independence Day is Ukraine 's
28 June -
Constitution Day On this day in 1998 the Constitution of Independent Ukraine
was adopted. Fireworks and various concerts and musical events are common
throughout the country.
24 August -
Independence Day is Ukraine 's
largest State holiday, which commemorates the adoption in 1990 of the
"Declaration of Sovereignty" of Ukraine . Impressive fireworks
displays and noteworthy concerts throughout the capital Kyiv and the rest of
the country.
8 доповідач
23 February - Men's Day
It is a
tribute of respect to all the generations of Soviet soldiers and military
people who defended courageously our Motherland from invaders. All men
,including boys, receive heart-felt greetings and gifts. Now, this holiday is
considered as an opposite to Women's Day on the 8th of March, as all men get an
opportunity to have their own holiday as well :) So, women have an opportunity
to say the warmest and sweetest words to the men they love and to flatter them
with attention.
9 доповідач
1 April - Fool Day (the Day of
laughter)
This holiday
is celebrated everywhere in Ukraine
with people attempting to get the best of each other through trickery and
jokes. But nowhere is this holdiay taken more seriously than in Ukraines port city of Odessa
where an impressive and light hearted parade is held annualy to celebrate both
April Fools Day as well as Odessa
itself as the "Humor Capital" of the CIS.
10 доповідач
6 June - Ivan Kupala Day
is one of
the great and enigmatic holidays signifing a celebration in honour of the
"God of the Sun" (or "Dazhbog"). It is belived that during
this time of summer solstice, the sun is strongest, before turning to the
winter. They say that the Sun is a personification of light, celebrating its
victory over dark forces, so as it rises it's "playing",
"leaping" and feeling joyful. All Nature is also joyful because of
this, becoming special and charmed. The name of the holiday is bound to the
name of "Kupajla", who is the "Divinity of Fertility",of
the harvest, welfare and medicinal healing herbs and plants. Traditional
ceremonies are timed so as to celebrate in honour of youth, beauty, love.
11 доповідач
1 September - The Day of
Knowledge
This is a
serious holiday called the "Day of Open Doors" and includes all
Schools, Colleges, Universities and Institutes. It is celebrated as the time
when all students begin their new year studies. After a funfilled hot summer
students are going back to the "Land
of Knowledge ". The
day starts with meetings held next to each school. You'll see many nicely
dressed students carrying flowers everywhere.
VI.
Закріплення
Look at
these pictures and try to sign every holiday
VIII.
Homework. Твір - My personal list of
holidays.
4. A boy and a girl are
(singing, jumping, skating).
Friends
and Friendship
1.Subject.
Lessons
plan.
2.Objectives:
·
to repeat and to actualize lexics on the given topic
·
to continue to form skills of dialogue and monologue
speech on the given topic
·
to improve pupils' reading and writing
·
to revise grammar material (Present Simple and Present
Continuous|)
·
to form skills of working in groups
·
to bring up respect to other people
3.Development:
Greeting: Good morning, how are you…
Presentation:
Friends, friendship… How
much can we say about these special words. Friendship is a feeling that is
between friends but what these feelings are. So pupils, today we continue to
speak about friends and friendship. But first I want you to answer some
questions
1)What is friendship?
2)Isn’t it the most important
thing in our life?
3)What does friendship mean to
you?
4)Can you imagine your life
without friends?
Follow up:
Activity 1.Read the text.
My best friend’s name is Julie. She is great! Julie is twelve years old
and she lives in my street. She's good at English and maths, and she likes
sport. She plays tennis every Saturday morning and she always wins! Julie is
very generous and she’s got a lot of friends. Everyone likes her because she’s
a very cheerful person. I like Julie because she always has fun. I see Julie
every day. We always walk to school together. We usually watch films and listen
to music together, and we talk about a lot of different things. Sometimes I
feel sad, but Julie always makes me feel good!
Read the text again. Correct
the false sentences.
1.Julie isn’t good at maths.
1
2.She plays tennis every day.
3.She’s very mean.
4.Amy sees Julie every week.
5.They ride their bikes to school.
Answer the question about your
best friend.
1. How old is your
best friend?
2. What is he\she good
at?
3. What kind of
personality has he\she got?
4. What does he\she
enjoy doing?
5. Why do you like
your best friend?
6. What do you do with
him\her?
Activity 2. Complete the
sentences about your best friend.
1. I like …
because… .
2. … is a fantastic ….
3. … has got a great
personality. He\She …
4. Everybody likes…
because… .
5. I usually see
… .
6. …. thinks that one
day I … .
Activity 3. Listen and complete
the song. Use the words in the box.
See, things, long, want, bad, give
You’re my best
friend.
Ooh,you make me live
Whatever this word can (give ) to me
It’s you, you’re all I (see)
Ooh,you make me live now,
honey
Ooh, you make me live
You’re the best friend
That I ever had
I’ve been with you such a(long
)time
You’re my sunshine
And I (want) you to know
That my feelings are true
I really love you
You’re my best friend
You’re the first one
When things turn out (bad)
You know I’ll never be lonely
You’re my only one
And I love the (things)
I really love the things
That you do
2
You’re my best friend
Complete
the puzzle with words from the song. What's the extra word?
1. The things you feel
inside yourself
2. …. Second,third,…
3. Be alive.
4. Sad and alone.
5. Good weather.
6. The earth with all
its countries.
1. Answers:
2. 1.feelings
3. 2.first
4. 3.live
5. 4.lonely
6. 5.sunshine
6.world
Extra word: friend
Activity 4.Match two part of
proverbs and try to explain what they mean.
1. A faithful friend …
buy friendship
2. A friend in need …
by the company he keeps
3. A man is known … is
the medicine of life
4. Money can’t … is to
be one
5. The only way to
have a friend … is a friend indeed.
Key
words:
Do my best, personality, feel
good,be good at, feeling,friendly, cheerful,active, boring, busy, creative,
energetic
1.”The only way to have a friend is to be one”means that if you don’t
want to be alone, you don’t have to be selfish.Just think a little of others
and they will think of you.
2.”A friend in need is a friend indeed” means that the best friend is
the one who helps you when you are really in need of help.You know your real
friends when you are in a difficult situation.
3.”A man is known by the company he keeps”means that friends usually
respect each other for these or those treats
of character. They have much in common.There is another saing: “Tell me
who your friend is and I’ll tell you who you are”
4.”Money can’t buy friendship”means
that one can only deserve a friend and money is nothing when we speak about a real friend.
3
5.”A faithfull friend is the medicine of life” means that a friend will
always help you in difficult situation
4.Rounding off:
Summarizing. Pupils, now I
want to see the way you understand the meanings of the words
friend and friendship. So please continue the
definition. Friendship is.... A
real friend is....
Evaluation. You worked good
enough at this lesson so your marks are...
Homework.
5.Resources
Урок
на тему: «Погода взимку. Розваги»
Тема Погода взимку. Розваги
Мета. Продовжувати
відпрацьовувати лексичний матеріал в усному мовленні. Добиватися правильної
вимови ЛО та відповідного інтонаційного оформлення висловлювання. Практикувати
учнів в аудіюванні. Продовжувати формувати навички усного мовлення.
Удосконалювати техніку читання. Розвивати увагу. Виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, зошит,
роздавальний матеріал.
Хід уроку.
І. Організаційна частина уроку.
1. Привітання і повідомлення
теми та мети уроку.
Повторення вітального римування.
T.: Good morning, dear children!
Ps:
Good morning to you!
T.: I
am glad to see you! How are you?
Ps: We
have got spirit. Yes, we do.
We have
got spirit and what about you?
T.: I
have got spirit too.
So,
let’s start our work.
ІІ. Основна частина уроку.
1. Перевірка домашнього
завдання.
Учні за викликом учителя
розповідають напам’ять вірш «The snowman», показують свої малюнки, таким чином відбуваються
змагання на краще декламування вірша
Come to
the garden
And
play in the snow
Make a
white snowman
And
help him to grow
«What a nice snowman»,
the children say
«What a fine game
for a
cold winter day!»
2. Бесіда про погоду з використанням вивченої лексики. Учням ставляться питання:
What is
the weather like today?
Учні повинні почати словами
«It is
February (December, January) now».
Потім користуючись таблицею
в зошитах, складають речення про погоду, записати та прочитати їх.
It is
|
cold
warm
frosty
slippery
snowing
raining
foggy
|
today
|
3. Робота в парах. Розмова по телефону з другом (подругою).
Наприклад:
- What is the weather like
now?
- It is
frosty. Do you like to go to a skating-rink?
- Yes,
I do. What about you?
- I
like to ski. I can’t skate but I want.
- Come
to my place.
- O.K.
Thank you. Good-bye!
- Good-bye!
4. Аудіювання. Прослуховування короткого тексту за
допомогою малюнка.
Winter.
WINTER
Winter is the fourth season.
December, January and February are winter months. In winter it is cold. Winter
is the coldest season of the year. All
rivers and ponds are
frozen. The ground
is covered with snow. Trees and bushes are covered with
snowflakes.
а) на дошці слова: frozen – замерзлі; the coldest - найхолодніший ; bush - кущ; covered with - вкрита; snowflake – сніжинка.
Учні слухають текст і дають
відповіді на запитання.
1. What season do you know?
2. What
is the coldest season of the year?
3. Are
the river and ponds frozen?
4. What
can you say about trees and bushes?
5. Уважно подивіться на текст та малюнки, виберіть правильну
відповідь і визначте, до якого малюнка відноситься кожен текст. Діти по черзі
читають своє оповідання.
A. 1. It is … now. (winter, summer, spring, autumn).
2. It’s … (raining, snowing,
not raining, not
snowing).
3. The
weather is … (fine, cold, hot).
4. We
can see … (a boy, 2 boys, 3 boys) in the picture.
5. He
is … (skating, sledging, playing,
football).
He
likes … (to play hockey, to play snowballs, to sledge).
6. We
can see … (a boy, a girl, a snowman).
7. The
snowman is … (bad, nice).
8. There is … (one bus, one tram, one car, one
lorry) in the street.
B. 1. It is …
2. The sun is … (shining, not shining) brightly.
3. Two
boys are (skating, running, skiing).
4. They
like (to skate, to jump, to ski).
5. The
bird is … (on the ground, in the
sky, in the tree).
C. 1. It’s …
2. The
weather is … (frosty, wet).
3. We
can see a … (skating-rink, river, pond)
4. The
man is … (dancing, running, fishing).
5. The
boys are … (playing chess, tennis,
hockey).
D. 1. It is …
3. The
weather is … (rainy, snowy, cool).
5. They
like … (to run, to play tennis, to skate).
ІІІ. Заключна частина уроку.
1.Домашнє завдання. Написати про погоду й про те, що робиш
на вулиці після уроків.
2.Підведення підсумків уроку.
Конспект уроку
з англійської мови на тему: „Медицина”
(7 клас)
Тема: Медицина.
Здоровий спосіб життя. Необхідні
компоненти для здоров'я.
Мета: Активізувати ЛО в мовленні учнів. Формувати навички діалогічного
мовлення на рівні мікродіалогу.
Розвивати мовну здогадку, вміння самостійно працювати на
комп'ютері.
Сприяти
загальнокультурному розвитку учнів. Удосконалювати техніку читання.
Навчати учнів виділяти
правила здорового способу життя. Виховувати правильне ставлення до власного
здоров'я.
Обладнання: комп'ютери,
комп'ютерні програми
ХІД УРОКУ
1. Підготовка до
сприйняття іншомовного мовлення
Організаційний момент. Привітання.
2. Повідомлення теми та
мети уроку
The topic of our lesson is
Health Highlights. By the end of the lesson you will be able
to understand the gist and
details of the text for reading;
to talk about medicine,
symptoms of disease;
to ask how somebody feels
himself and answer such questions;
to write the rules of healthy
life;
3. Уведення в
іншомовну атмосферу
Match
the halves and read some English proverbs about hea.
1.
|
A sound mind in
|
a) keep
the doctor away
|
2.
|
An apple a day
|
b) is
above wealth
|
3.
|
Early to
bed and early to rise
|
c) in
a sound body
|
4.
|
Good health
|
d) but
eat to live
|
5.
|
Live not to eat
|
e) makes
man healthy, wealthy and
|
Match the English proverb you
have got with their Ukrainian equivalents.
1.У здоровому тілі здоровий дух.
2. Хто рано встає, тому Бог дає.
3. Здоров'я дорожче за багатство.
4. З'їдай в день по яблуку і лікар тобі не знадобиться.
5. Живи не для того, щоб їсти, а їж для того, щоб жити.
II. Основна частина
уроку
1. Повторення лексичного матеріалу.
а) За допомогою відео та аудіо матеріалу учні повторюють
слова.
2. Пред'явлення тексту для читання:
етап підготовки до читання
етап читання
етап перевірки розуміння прочитаного
а) учні відповідають на запитання
3. Організація спілкування у межах теми
уроку.
На екрані з'являються малюнки, учні повинні скласти діалог.
(див. малюнки).
4. Виконання вправ.
№1
Розставити інтервали між словами і
прочитати речення.
1. fliadasorethroat. (I had a sore
throat)
2. Peterhadtoconsultthedentist. (Peter had
to consult the dentist)
3. Hetoldtotakecoldtabletsandcoughsyrup.
(He told to take cold tablets and cough syrup)
4. Alittlebleedingcanbeagoodthing. (A
little bleeding can be a good thing)
5. Anophthalmologistaneyespecialist.
(An ophthalmologist an eye specialist)
6. TherearemanygoodhospitalsinUkraine.
(There are many good hospitals in Ukraine)
№2
Закінчити речення.
1. If you have a
toothache you should...
2. If you have a
headache you should...
3. If the person
is bleeding, you should...
4. If a person has
swallowed something, you should...
5. We use
vitamins when...
6. The doctor
will take your pulse,...
7. The doctor
gave a good...
8. All diseases...
9. Medical check
up...
10. І
feel...
№3
Заповнити таблицю
використовуючи комп’ютер (на кожного учня)
Group
the words into 4 columns. A dentist, to sneeze, a sore throat, a tongue, to
cough, lungs, a surgeon, a nurse, a disease, treatment, a heart, to prescribe.
A symptom
|
An illness
|
Apart of body
|
Health service
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Презентація проектів,
підготовлених учнями.
III. Заключна частина
уроку.
ІV. Домашнє завдання. Повторити лексику вивченої теми.
Написати правила, щоб бути здоровим.
V. Оцінювання.
Оцінити свої знання, використовуючи таблицю.
NOW I CAN
Listen and
read about health service
|
|
Talk about
symptoms of disease
|
|
Ask how somebody feels and answer
|
|
Give advice to somebody who feels not well
|
|
Write about an illness and the doctor's visit
|
|
3. Оцінювання з коментарем
Додаток 1
№3
Заповнити таблицю.
Group the words into 4 columns.
A dentist, to sneeze, a sore throat, a tongue, to cough, lungs, a surgeon, a
nurse, a disease, treatment, a heart, to prescribe.
A symptom
|
An illness
|
A part of body
|
Health service
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар