понеділок, 23 листопада 2015 р.

Матеріали учасника І (районного) етапу Конкурсу " Класний керівник року - 2015"

АНКЕТА
учасника  1 – го туру
 Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник року»

1.     Прізвище, ім’я та по батькові   Косова Наталя Олександрівна
2.     Дата народження      01.03.1975 р.
3.     Повна домашня адреса з поштовим індексом, телефоном, e-mail
75542 вул.Спеціалістів, 2, с.Озеряни, Генічеський район, Херсонська область
0990738208  
4. Освіта, спеціальність за дипломом   вища, учитель англійської мови та зарубіжної літератури
5.     Місце роботи (повна назва, адреса, телефон закладу, e-mail)
     Озерянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
    вул. Леніна, 10 с.Озеряни,  Генічеський район,  Херсонська область
    66-1-49        e-mail: zush@ukr.net
6. Стаж роботи: педагогічний – 9 років,
                            у тому числі класним керівником – 3 роки
7. Кваліфікаційна категорія – ІІ  категорія
8.     Звання: немає
9.     Державні нагороди, відзнаки (обов’язково вказати рік нагородження)
Грамота відділу освіти Генічеської районної державної адміністрації, 2014 рік
10.  Проблема (тема), над якою Ви працюєте як класний керівник
«Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно – патріотичного виховання в шкільному соціумі»
11.  Інноваційні форми роботи та технології, що використовуються
     Технологія виховання успішної особистості, технологія інтегрованого виховання, проектна, ігрова технологія, нестандартні форми виховної діяльності: брифінг, дебати, дискусія, ділова гра, тренінг, портфоліо
12. Навчальна література, якою Ви користуєтесь як класний керівник
Видавництво «Основа» журнал «Класному керівнику»
А.В. Цибульєва. Довідник класного керівника
Збірка виховних заходів. Краєзнавчі свята
О.О.Лопатіна, М.В.Скребцова. 30 занять про родинне виховання
Серія «Сценарії». Календарні та народознавчі свята
Н. Т.Гавриш , Г.Ситник. Національне виховання учнівської молоді
Бібліотека «Шкільного світу». Технології виховання
Бібліотека «Шкільного світу».Портфоліо учня
Серія «Виховні захорди». Здоровя чисте джерело.
Збірник сценаріїв . Шкільні свята та розваги.
13.  Педагогічне кредо  «Мені хочеться прорости квіткою в серцях учнівської душі, посіявши там добре, розумне, вічне»
14.   Опишіть (у формі короткої замітки обсягом до однієї сторінки) власний особистісний і педагогічний портрет  
       Народна мудрість твердить: коли народжується дитина, на небі засвічується ще       одна зірка. Одночасно на землі стелиться нова стежка – доля. Пройти її треба, твердо стоячи на ногах та гордо називаючи себе Людиною. Обираючи в юності свою професію, я, випускниця Озерянської середньої  школи, Косова Наталія знала, що обираю свою долю. Батьки завжди мене вчили, що успіх у житті значною мірою залежить від того, як ти вмієш тримати себе з людьми, як з ними поводишся. Успіх, задоволення, щастя не приходять самі собою. Вони залежать від нас самих. Цю істину  я постійно  намагаюся пам’ятати.
У 2004 році розпочала педагогічну діяльність у стінах рідної школи. Добре розуміла, що педагогами не народжуються, ними стають, а мудрість збирають по краплинці рік у рік. І вже 9 років навчаючи - виховую, виховуючи – навчаю та вчуся сама.  В основі моєї роботи – любов до дітей. Намагаюся, щоб кожен урок  став для вихованців як нове відкриття, як подорож, як виклик буденності та посередності. Використовуючи традиційні і нетрадиційні  форми та методи роботи, вчу дітей критично мислити, здобувати ґрунтовні знання з предметів, вміти використовувати їх на практиці. Знання не нагромаджую, а аналізую їх, додаючи свою інтерпретацію. Хочу, щоб на кожному уроці панував творчий пошук. Щоб учні ставали співучасниками пошуків, а створення проблемних ситуацій  сприяло творчому  мисленню. У чому таємниця? Як завжди, все геніальне – просте. Бачити в учневі особистість. Тактовне й водночас вимогливе ставлення до учнів  визначає педагогічний успіх.
15. Даю згоду на внесення інформації в базу даних та публікацію матеріалів у періодичних та інших освітянських виданнях з можливим редагуванням.



                                                            Підпис учасника _________________
                                                            Дата __________



Висновок  навчального закладу про педагогічну та методичну  діяльність учасника Конкурсу.
             Уміння виховувати – це мистецтво
 Виховна робота є одним з пріоритетних напрямків діяльності школи. Виховні функції виконують всі педагогічні працівники. Однак основна роль у вирішенні завдань виховання належить класному керівникові. Держава покладає на нього величезну відповідальність за виховання підростаючого покоління.
 Діяльність класного керівника залежить від знань, культури, почуття відповідальності й має своєрідний характер, адже це  - робота  з одним складом учнів протягом багатьох років.
Класний керівник має вміти «подати себе», завоювати авторитет, шану. Таким є класний керівник 8 класу Косова Наталя Олександрівна. Вона працює, показуючи свою повагу до кожного учня як особистості з власними думками, поглядами та сприйняттям світу. Демонструє свою обізнаність  у педагогічній та методичній діяльності.
Учні  з повагою ставляться до людей, які є справжніми професіоналами. Наталя Олександрівна пам'ятає, що кожна дитина неповторна, а тому не порівнює, не  міряє всіх за одним еталоном . Вона розуміє, що особливо неприпустимим є прояви незадоволення результатами роботи учня перед іншими учнями, докір, звинувачення у невмінні тощо.
В учнівському колективі  дбає про позитивні емоції дітей, атмосферу доброзичливості, радісного світосприймання, дружби в класі, довіри, взаємоповаги, взаємодопомоги. Тільки згуртувавши учнів у дружний і працездатний колектив, можна успішно здійснювати їх навчання та виховання.
Створення учнівського колективу, як і виховання взагалі, вона розпочинає зі знайомства з учнями (їх віковими та індивідуальними особливостями).Наталя  Олександрівна  переглядає особові справи учнів, спілкується з учителями, аналізує успішність школярів за минулий рік і складає загальне уявлення, ураховуючи чинники, які впливають на формування підлітків.
Діти довіряють педагогу, вони вбачають у ній захисника, порадника, і тому звертаються з усіма питаннями до неї. Наталя Олександрівна не допускає випадків, коли дітей у класі не помічають, обзивають, не приймають до спільних ігор, утворюють угруповання з негативним спрямуванням.
               Вона вважає, що навчання й виховання – це складові єдиного процесу, кожна з яких має свою специфіку. Навчання орієнтоване на інтелект, а виховання на почуття, емоції. При цьому вагому роль відіграє морально-психологічна атмосфера, яка панує на кожному занятті,  в позакласній виховній роботі та характеризується доброзичливим, толерантним, діловим стилем стосунків педагога і дітей, педагога і батьків. Вона навчає дітей  спілкуватися, вирішувати проблеми, знаходити вихід з нестандартних ситуацій - навчає найвищому із мистецтв – мистецтву жити.
Косова Н.О. створює здоровий психологічний мікроклімат, володіючи методикою й технікою вивчення особистості учня та його виховного середовища: входить в коло спілкування дітей, розуміє становище кожного учня в ньому, коригує стосунки між дітьми, показує всьому колективу позитивні риси кожної дитини, дає можливість  проявити себе.
Наталя Олександрівна отримала авторитет, яка зуміла стати старшим товаришем і змогла увійти в референтне середовище учнів.
               Як класний керівник вона досягає поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчає  їх підготовці та організації колективних творчих справ класу, багато часу приділяє морально-етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та культури класного колективу - високий.
               Виховною метою проведення своїх уроків, позакласних заходів, годин спілкування та інформаційних годин є виховання в учнів патріотичних почуттів, любові до рідної землі, свого народу, готовності до праці в ім'я України, виховання поваги до культури та історії рідного народу, поваги до батьків, прищеплення шанобливого ставлення до звичаїв, тра­дицій нашого народу.
               Виховна робота у класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні форми та методи роботи класного керівника (години спілкування, класні збори, свята,  огляди -конкурси, виставки творчих робіт, трудові десанти, відверті розмови, інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проекти, фестивалі, калейдоскопи, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції, презентації та ін.), застосування яких вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів.
              Залучає дітей до участі в корисних справах, намагається  сприяти розвитку в них громадської активності, привчає їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовує свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Крім того її учні є активними учасниками традиційних загальношкільних свят.
              Наталя Олександрівна знаходиться у постійному пошуку інноваційних концептуальних підходів до здійснення взаємодії з учнями з метою виховання  справжніх патріотів своєї держави.
              У становленні та розвитку учнів спираєтья  на допомогу батьків. Батьківський комітет класу  працює разом із класним керівником, бере участь в організації позакласних заходів, також співпрацює зі шкільним комітетом та адміністрацією школи. Найбільш ефективною є допомога   в удосконаленні  матеріально-технічної бази класу. У роботі з батьками педагог використовує колективні та індивідуальні бесіди, зустрічі за «круглим столом», тренінги. Під час проведення батьківського всеобучу знайомить  батьків з новинками педагогічної літератури  з проблем родинної та батьківської педагогіки, моделює педагогічні ситуації, які допомогли б їм розв'язувати родинні конфлікти, що можуть виникати під час виховання дітей.
               Вселяє в батьків упевненість у тому, що якщо вони візьмуться за справу разом з дитиною, то швидко зможуть виправити будь – яке становище. Батькам повинні бути зрозумілі не тільки недоліки, а й переваги особистості дитини.
Педагогічна освіта батьків також являється важливою  складовою в роботі класного керівника.
У необхідних випадках, коли потрібне термінове втручання батьків у рішення того чи іншого питання, класний керівник запрошує їх до школи, і вони разом обговорюють проблемну ситуацію. Один раз на семестр вона проводить день відкритих дверей. У цей день класний  керівник разом з учителями-предметниками зустрічаються з батьками учнів, у яких викладають свій предмет:  проводяться індивідуальні бесіди, батьки можуть переглянути контрольні зошити дітей, ознайомитися з поточними оцінками, а за потреби -  тактовно коригувати негативні впливи родини (якщо такі мають місце).
Вкладаючи працю у виховання підростаючого покоління, класний керівник  спостерігає ріст і розвиток дітей, а також отримує задоволення від своєї творчої справи.
Сьогодні треба підготувати підростаюче покоління до життя  в інформаційному суспільстві. І ключову роль у вирішенні цих завдань відіграє володіння сучасною людиною інформаційно – комп’ютерними технологіями.
Вони покликані допомогти нам орієнтуватися в нескінченному потоці інформації, і, найголовніше, економити дорогоцінний час. Том сучасний вчитель, класний керівник повинен володіти комп'ютерною грамотністю.
Освоївши комп'ютер, програми MicrosoftWord, MicrosoftExcel, MicrosoftAccess і багато інших,- Наталя Олександрівна  володіє потужним інструментом, який допомагає їй провести цікаву класну годину, позакласний захід, проілюструвати наочним матеріалом будь-який виступ на семінарі, методичній нараді, батьківських зборах.
У сучасних умовах освіта повинна і може стати джерелом особистого успіху, ресурсом суспільного розвитку, інструментом реалізації найважливіших загальнолюдських цінностей.
У роботі кожного вчителя є важка, але дуже важлива місія - бути класним керівником. Одні вчителі вважають її додатковою до своєї навчальної діяльності, інші називають її найголовнішою. Наталя Олександрівна дотримується думки про те, що  основною структурною ланкою в школі є виховання як процес цілеспрямованого сприяння максимальному розвитку особистості школяра, освоєння їм культури суспільства, сприяє самореалізації підростаючої людини.




           Опис виховної системи класу

В основу виховної системи класу  покладена  така модель виховної системи, яка охоплює  усі сфери шкільного життя, а в центрі –  формування особистості учня з її інтелектуальним, фізичним і духовним потенціалом.
Виконання завдань і реалізація основних принципів виховної роботи здійснюється за основними напрямками:
- військово – патріотичний;
- родинно – сімейний;
- морально – правовий;
- екологічний та трудовий;
- художньо – естетичний;
- формування здорового способу життя.
  У  своїй роботі використовую  основні нормативні документи про школу:  закони України «Про освіту”,  закони України «Про загальну середню освіту”,  закони України «Про охорону дитинства”, «Концепцію виховання дітей та молоді”,  «Концепцію громадянського виховання”,  «Національну доктрину розвитку освіти”,  «Конвенцію про права дитини”,   «Декларацію прав дитини”  та нормативно – правові  акти, документи  Міністерства освіти і науки України, районного відділу освіти.
           Виховну роботу  будую за місячниками та тижневими циклами. Це дозволяє зосередити сили учнів  класу  на спільній темі і організовувати роботу цілеспрямовано. Традиційні місячники і тижні: Місячник з охорони дитинства, Олімпійський тиждень, Тиждень профілактики правопорушень та злочинності серед дітей, Тиждень Пам´яті (до Дня визволення району від фашистських загарбників), Місячник оборонно – масової та військово – патріотичної роботи, Тиждень краєзнавства, Тиждень антиалкогольної та антинаркотичної пропаганди (до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом),Тиждень права, Тиждень Соборності, Шевченківський тиждень, Місячник «За здоровий спосіб життя», Тиждень дитячої книги, музики, живопису, театру, Місячник екології, Тиждень «Профілактики шкідливих звичок», Тиждень безпеки життєдіяльності «Твоє життя - твій вибір!», Тиждень охорони праці, Тижні патріотичного виховання (14 жовтня – День Захисника України ), естетичного та трудового виховання.
          Працюю над реалізацією виховної проблеми школи та класу «Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно – патріотичного виховання в шкільному соціумі».  
Військово -патріотичне виховання
          Як класний керівник виховую  повагу до державної символіки, любові до рідного села, школи, країни.
           Військово-патріотичний напрямок виховної роботи знайшов відображення у проведенні таких заходів:
1.                 День Партизанської слави:
-   Упорядкування пам’ятника  загиблим воїнам-землякам
-   Літературна виставка «Партизанськими стежками»
-   Поновлення матеріалів тематичної папки «Визвольний рух на Україні в період Великої Вітчизняної Війни»
-   Перегляд літератури на військово-патріотичну тематику.
       - Урок памяті  «Тих днів не змовкне слава»
       - Покладання квітів до пам’ятника загиблим воїнам - землякам
           - Екскурсія до Музею Бойової Слави школи
2. Тиждень Пам'яті: «Це потрібно не мертвим, це потрібно живим» до річниці визволення України від фашистських загарбників.
3. До Дня вшанування пам´яті жертв Голодоморів:
- Тематична Лінійка Пам’яті «На колінах стою перед вами – сповідаю жалобу свою»;
- Відвідування виставки в шкільній бібліотеці «Не згасне пам’яті свіча»;
- Участь в упорядкуванні пам’ятного знаку жертвам Голодомору;
- Класні години:
- «Прости нас , пам’яте , прости!»;
- «Злочин проти нації» .
- участь в акції «Запали свічку»
4. Місячник оборонно – масової та військово – патріотичної роботи.
5. До Дня Збройних Сил України:
-  спортивне шоу  «Козацькі розваги».
6. Тиждень Соборності України
- Єдиний урок «Соборна мати Україна - одна на всіх, як оберіг»
- Години спілкування «22 січня – День Соборності та Свободи України».
- Відвідування виставки в бібліотеці «Шлях до свободи і єдності».
- Вікторина знавців української державності
7. День пам’яті Героїв Крут : «На Аскольдовій могилі я стою»
8.  Тиждень Пам'яті «Салют, Перемого!»
 -         Привітання ветеранів до Дня Перемоги – 09.05.
 -         Виготовлення вітальних листівок до 9 Травня
 -         Виготовлення маків Памяті
 -       Урок -   свято до 30 – ї річниці з дня заснування  Музею Бойової Слави школи – 05.05.2015 р.  
 -         Уроки мужності «Вічна слава героям»,
 -         Участь у волонтерських акціях
-         Зустріч з учасниками АТО – випускниками школи.
Екологічне та трудове  виховання
           Відповідальному ставленню до навколишнього природного середовища сприяла участь дітей класу у Всеукраїнському екологічному двомісячнику, під час якого були організовані години спілкування: “Екологія - здоров’я людства!”,„Виховай в собі бережливе ставлення до природи!”
           Активно пройшла у класі  акція «Букет замість ялинки», який був представлений на районній виставці.
Не   менш   активно  була проведена акція «Допоможемо зимуючим птахам».
Формування здорового способу життя
                      Одним із напрямків в системі виховної роботи є  формування здорового способу життя.
Протягом року проводжу такі заходи:
- День здоров′я ;
- Олімпійський тиждень ;
- Тиждень «Профілактика шкідливих звичок»;
- змагання з футболу;
- Місячник «За здоровий спосіб життя»
- спортивні змагання «Веселі старти».
Особливе місце в системі формування здорового способу життя  посідає превентивне виховання.
Систематично проводжу  роботу  з профілактики негативних проявів у дитячому середовищі :  виховні години «Підліток і шкідливі звички»; години спілкування; бесіди «Чи корисне дітям пиво?»; конкурси малюнків зазначеної тематики; конкурси на кращий плакат «Стоп! Наркотик»; виготовлення та розповсюдження буклетів, пам’яток.
         Рольові ігри,  КВК,  тренінги, бліц-турніри,  анкетування, диспути, - як інноваційні форми роботи  використовую в класі.
         Проводиться значна профілактика  з безпеки життєдіяльності дітей.
             Клас бере  активну   участь   у  конкурсах  малюнків   «Будь уважним на дорозі!», дитячих творчих робіт  «Твоя безпека – в твоїх руках!», конкурсах буклетів та пам’яток для учнів  школи «Виконуй правила – не буде травм!»
Морально - правове виховання
Морально - правове виховання учнів класу  було реалізовано через проведення Місячника морально – правового виховання,  Тижня  правової освіти,  Всеукраїнського тижня права,  конкурсів плакатів та малюнків «Права очима дітей», «Мої права», усний журнал «На паралельних дорогах прав та обов’язків», тренінг «Я у школі», ток – шоу «Свобода слова».
           На батьківські збори виносилось питання «Про недопущення проявів жорстокості, насилля серед дітей у класі, школі та сім'ї». А на  засіданні методичного обєднання класних керівників розглядалось питання   «Дитина – найбільша цінність школи».
Художньо-естетичне виховання
Художньо - естетичний аспект виховної  роботи  знаходить  свою реалізацію в  участі та проведенні з класом  таких заходів: свято Першого дзвоника, День Учителя,  Новорічні свята, «Ідеальна пара» на День Святого Валентина (7 - 8 класи), свято Великодня, свято Останнього дзвоника, фестиваль талантів «Крок до зірок»,  конкурс  патріотичних пісень, танцювальний флеш - моб. 
Родинно-сімейне виховання
Родина є основою держави. Родина, рід, родовід, народ - поняття, що розкривають моральну й духовну сутність, природну послідовність основних етапів формування людини. Від роду до народу, нації - такий природний шлях розвитку кожної дитини, формування її національної свідомості й громадянської зрілості.
Співдружність школи з сім’єю, опора на родинні традиції набуває сьогодні нового педагогічного змісту та особливої актуальності.
Родинне виховання проходить червоною ниткою через усі класні справи. Важливою формою взаємодії педагогів і батьків є діяльність батьківського комітету класу, де обговорюються актуальні проблеми життя дітей, відбувається взаємообмін думками, ідеями, знаннями, спільний пошук оптимальних рішень з питань виховання дітей. Неабияке значення для ефективної діяльності нашого класу має участь батьків в організації та проведенні таких шкільних заходів, як День туризму, новорічні та різдвяні свята, випускний вечір та багато інших, які вже стали нашими традиціями.                                      
Справжнім центром виховної роботи є  шкільна  світлиця «Берегиня», створена спільними зусиллями учнів, учителів та батьків. У ній  зберігаються предмети, які відображають побут, звичаї та традиції українського народу, творчі роботи та досягнення учнів школи.  На базі світлиці проводяться  такі позакласні заходи як «Хата моя, біла хата», «Роде наш красний», «У гості до бабусі», «Шануймо нашу родину», «Побут та народні страви українців».

Розвиток учнівського самоврядування
           Дієвим напрямком в системі  виховної роботи є учнівське самоврядування, яке базується на демократичних засадах у поєднанні з національними та загальнолюдськими принципами і спрямоване на:
 -    формування і розвиток соціально активної особистості;
 -    забезпечення і захист прав учнів, підвищення у них інтересу до знань.
         Багато хто з учнів навчається не лише планувати  свою роботу, але й аналізувати  свої  успіхи і  невдачі.
         Як педагог, реалізуючи методичну проблему, намагаюся виховувати  справжніх патріотів суверенної України з глибоко усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної свідомості.

 Опис власного досвіду

                                                      «Серце віддаю дітям»
                                                                          В.О.Сухомлинський

                 «Якщо ми хочемо мати громадян, здатних конструктивно існувати в калейдоскопі мінливого світу, ми повинні звільнити наших дітей, дозволити їм стати самостійними учнями. Такий тип учня розвивається найкраще у стосунках із людьми, які сприяють зростанню».(К. Роджерс).
                   Виховати можна лише в дії. Тому я вважаю, що справжня суть виховної роботи полягає зовсім не у наших розмовах з дитиною, а в організації життя дитини. Виходячи з цього твердження, моделлю виховної системи має стати: «Творчість. Лідерство. Компетентність. Успіх
                  « Діяльність має бути моя, захоплювати мене, виходити із душі моєї» ( К. Ушинський)
                  У виховній системі  засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності є діяльність ( пізнавальна, перетворююча, комунікативна, ціннісно - орієнтаційна, краєзнавча, екологічна, художня, соціальна тощо).
                  Діяльність треба розглядати як активність, спрямовану на досягнення особистісно- або громадянсько значущого результату. Виховний процес, спираючись на здібності, інтереси, ціннісні орієнтири та суб’єктивний досвід учня дає йому змогу реалізувати себе в різних сферах творчої діяльності. При цьому забезпечується пріоритетність індивідуальності, самоцінності, самобутності дитини як активного носія суб’єктивного досвіду.
                Розвиток  обдарованості учнів відбувається в індивідуальному темпі, на основі добровільності. Свобода вибору занять «по душі» позитивно позначається на характері самореалізації в майбутньому.
              У класі культивується толерантність до точки зору іншої людини. З розширенням впливу на молодь засобів масової інформації зросла потреба у формуванні інформаційної культури учнів, комп’ютерної грамотності, розвитку критичного мислення, навичок вибіркового підходу, виховання культури споживання масової інформації, здатності її аналізувати, вироблення захисного механізму до тих засобів інформації, які культивують агресивність, шкідливі звички, насилля.
                Однією з важливих функцій класного керівника є стимулювання позитивної мотивації, на які слід спиратися, полягають у:
- забезпеченні привабливого творчого характеру діяльності;
- у чіткому визначенні мети і кінцевих результатів роботи, способів її оцінювання;
- залучення вихованців у процес планування мети її поточних завдань творчого об’єднання;
- повазі, довірі, визнанні й подяці за досягнуті результати;
- наданні права самостійно приймати рішення.
              Основою саморозвитку і самореалізації дитини є її прагнення до вищих досягнень, успіху, вдосконалення, активна життєва позиція, позитивне мислення, віра у свої можливості.
            Класний керівник сьогодні має справу не з абстрактним колективом, а із спільністю, в якій є окремі діти, самобутні особистості з індивідуальним характером, неповторним життєвім досвідом і різними соціальними умовами. Сьогодні важливо добре знати своїх учнів, їхні інтереси, стосунки в сім’ї. У такому вихованні  прагну йти за інтересами дітей, так побудувати взаємини з ними, щоб кожному захотілося  поділитись з вихователем своїми радощами і труднощами.
              Головна мета виховної системи: створення сприятливих умов для повноцінного морального, психологічного, духовного, фізичного розвитку дітей, становлення творчої особистості, здатної до продуктивної праці у динамічному світі.
             Основними завданнями виховної системи вважаю:
- різнобічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібностей, задоволення інтересів і потреб;
- збереження і зміцнення морального, фізичного і психічного здоров’я вихованців;
- виховання дитини як громадянина країни, національно свідомої, вільної, демократичної, життєво і соціально компетентної, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення в різних життєвих ситуаціях;
-     пошук, розвиток, підтримка здібних, обдарованих і талановитих дітей;
-     організація дозвілля вихованців, пошук його нових форм;
-  розвиток дитячого самоврядування як осередку самореалізації громадянського виховання.
             Таким чином, клас це простір життя дитини: тут вона не готується до життя, а повноцінно живе. І тому вся діяльність  повинна бути направлена на те, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника особистого життя.
             Плідним наслідком діяльності колективу стала реалізація проектів «Учнівське самоврядування», «Творчий потенціал лідерів в інтересах однолітків», «Зроби крок у світ твоїх прав», «Твій вибір здоровий спосіб життя», «До джерел духовності». Хотілося, щоб активізувалася робота в проекті «Лідер в інформаційному суспільстві».
            Досвід роботи класних керівників обговорюється на постійно діючому семінарі. Вихователі, які вміють знайти ту єдину стежину до дитячого серця, із задоволенням розкривають таємниці мистецтва виховання. Тут, на семінарах, практикуються творчі тренінги, дискусії з гострих питань виховної роботи.
            Сьогодні складові в моїй роботі  зорієнтовані на вироблення вміння організувати педагогічну взаємодію, спрямовану на:
1. Розвиток особистості, її життєвої компетентності. Для цього необхідно базуватись на сучасних технологіях виховання: тренінгових, проектних, інформаційних.
2. Перевагу треба надавати інтерактивним методам роботи: проблемним дискусіям, діловим іграм, тренінгам, аналізу педагогічних ситуацій.
3. Значною мірою успішний розвиток виховання обумовлений активною співпрацею з органами учнівського самоврядування.
4. Участь у різних проектах роботи  є базою для соціального тренінгу в реальному житті.
             Важливою характеристикою виховання є відкритість. Для виховного процесу це означає можливість соціальних контактів, їх мобільність. Наявність такої можливості сприяє формуванню в учнів почуття перспективи, виступає потужним мотивом виховної, соціально значущої діяльності.
             Така робота перетворює наш клас на невелику сім’ю, де панує радість, творчість, пошук.
             Формування особистості дитини, зокрема її світоглядних норм суспільно ціннісної спрямованості та соціальної поведінки, відбувається через входження в навколишнє середовище та різностороннє його пізнання, перетворення на суспільного індивіда, долучення до соціального життя як активної і дійової сили.
             Упродовж усього життя людина як істота соціальна стикається з потребою бути серед людей, взаємодіяти з ними, тобто входити в системи міжособистісних відносин. Для цього їм необхідно володіти навичками соціально - психологічної компетенції, яка формується в ході засвоєння дитиною систем спілкування через включення в суспільну діяльність.
             Соціальна компетентність як процес соціалізації особистості є дуже складним явищем. Тут і вміння орієнтуватись в соціальних ситуаціях, і здібності правильно визначати особистісні особливості та емоційні стани інших людей, і здатність вибирати адекватні способи поводження з ними та реалізувати ці способи в процесі взаємодії.
             Тільки на ґрунті культури людина може піднестися на той рівень вільної реалізації свого творчого потенціалу, який відповідає природі й об’єктивним потребам суспільства певної конкретно  історичної доби.
             Тож під особистістю розумію, по – перше, стійку систему соціально значущих рис, що характеризують індивіда як члена суспільства або спільноти, а, по-друге, індивідуального носія цих рис як вільного і відповідального суб’єкта свідомої вольової діяльності.
            Як важливій складовій виховання приділяю увагу формуванню духовних основ особистості засобами національної культури, формуванню народного світосприймання, основ загальнолюдської моралі та цивілізованих норм життя. З цією метою використовую виховний потенціал рідної мови, народної педагогіки, родоводу, народного календаря, міфології і символіки побуту.
           Широкі можливості для творчої самореалізації особистості учнів відкривають години спілкування, якщо вони носять нестандартний пошуковий характер. У  школі їх розглядають як форму ціннісно – орієнтаційної діяльності учнів, що сприяє самостійному становленню у них системи поглядів і поведінки.
          Досвід роботи класних керівників школи свідчить, що години спілкування будуть ефективними за умови їхнього органічного зв’язку з усім стилем життя учнівських колективів. Сюди входять уроки ерудиції, діалоги про етикет, комунікативні тренінги тощо.
         Моя робота як класного керівника учнівського колективу підпорядкована на кінцевий результат – виховання молодої людини як громадянина України, патріота своєї держави.


 СИСТЕМА ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА, СПРЯМОВАНА НА ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ ВИХОВАНЦЕМ



Назва дії
Мотивація дитини на освоєння нового і цікавого для неї виду діяльності
Педагогічна діагностика початкового рівня знань і вмінь учня
Постановка мети та прогнозування навчально – виховного процесу
Визначення змісту навчально –виховного процесу
Постановка навчально – виховних мети і завдань
Планування конкретної діяльності в навчально – виховному процесі
Вибір навчально – виховних форм і методів
Організація та проведення занять
Організація та проведення соціальної практики
Аналіз, оцінка результатів навчально – виховного процесу
Корекція навчально – виховного процесу
Прийоми і засоби
Презентація навчальної програми. Перегляд відеофільму про діяльність творчого об  єднання. Ознайомлення з порт фоліо творчих досягнень вихованців. Індивідуальне консультування.
Вхідні анкети, тести, ігрові вправи, діагностична бесіда, проективні методики діагностики, спостереження
Демонстрація дитині досягнень дітей, які навчаються за програмою, можливостей використання отриманих знань і вмінь у повсякденному житті
Розробка замислу змісту та організації творчої діяльності учня; надання рекомендацій щодо визначення індивідуальної траєкторії навчання
Проектування системи навчально-виховних завдань, що узгоджуються з психологічними механізмами розвитку дитини
Розробка плану проходження соціальної практики, вибір форм взаємодії з іншими творчими об  єднаннями, засобів презентації результатів діяльності
Створення оптимальних умов для розкриття здібностей та творчого зростання особистості учня, культивування в учня почуття самоцінності, впевненості, відкриття «родзинки» в кожній особистості
Педагогічна оцінка процесу діяльності учня; постійне ускладнення та підвищення вимог до дитини в ході спільної діяльності; концентрація уваги дитини на соціально значущому результаті
Конкурс – захист програм проекту; розробка моделі портфоліо творчих досягнень учня
Підбиття підсумків, анкетування, рефлексія; презентація портфоліо творчих досягнень учнів, педагога
Аналіз педагогом своєї діяльності; контент-аналіз аналітичних матеріалів педагога; корекція навчальної програми
Очікувані результати
Формування бажання навчатися в творчому об  єднанні.
Розвиток мотиваційної сфери особистості.
Зняття страху перед новим  видом діяльності; звільнення дитини від скутості; входження в атмосферу розкутості; діагностика і самодіагностика сформованих якостей дитини
Пізнання учнем однолітків як особистостей з усією різноманітністю й індивідуальністю їхніх схильностей, очікувань, почуттів, та інтересів. Створення ситуацій, за яких в учня виникає стійка орієнтація на продуктивні діяльнісні взаємини. Вибудова перспективи діяльності учня. Визначення свого статусу в творчому об  єднанні.
Визначення учнем ресурсів особистісного зростання; розробка індивідуального освітнього маршруту в тому чи іншому виді творчої діяльності
Формування вмінь – ставити мету, планувати та організовувати свою творчу діяльність; створення спільно з учнем простору для самореалізації; самовизначення учня й педагога в діяльності
Залучення учнів до суспільно корисної продуктивної діяльності; визначення перспектив самореалізації в індивідуальній і колективній діяльності
Розвиток рефлексії, формування вміння оцінювати себе як предмет змін; організація самоконтролю за особистим просуванням у навчанні; рух до здійснення нових, соціально значущих задумів
Зміцнення віри учня в успішну діяльність, націлення учня на творчість; розвиток творчої активності; розвиток організаторських, комунікативних здібностей, життєвої компетентності
Самовизначення учня щодо вибору ролі (менеджер соціального проекту, тренер просвітницьких програм, волонтер тощо)
Створення системи моніторингу творчих досягнень учнів; закріплення позитивних якостей дитини, визначення орієнтирів на перспективу, на подальше вдосконалення, навчання однолітків
Зростання професійної майстерності педагога його професійної компетентності













Немає коментарів:

Дописати коментар